webForumDet fria alternativet

Trådlös router med stöd för IPv6?

Datorhårdvara

4 svar · 897 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Är det någon som kan rekommendera en trådlös router med stöd för IPv6? Den får gärna vara i den lägre prisklassen.

Jag har bara hittat D-Link DIR-825 men det är en lite värre modell och kostar drygt 1000kr.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

I dagsläget finns det egentligen inga praktiska skäl att använda IPv6, allt bör funka som det ska utan det. Men om du tycker att IPv6 är tillräckligt viktigt kanske du ska fundera på att köpa en billig router router och installera ett alternativt firmware, t ex OpenWRT, FreeWRT eller Tomato. Firmwaret du installerar måste då så klart vara kompatibelt med den router du köper.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

För att man skall ha nytta av de stora adresserna som erbjuds, måste det fungera hela vägen.
De flesta ISP har inte infört det ännu, så jag får fråga! Vad är anledningen?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Lasp, svaret finns i denna tråd: http://www.webforum.nu/showthread.php?t=178201

erciz skrev:

En anledning till att jag gärna skulle vilja ha det är att på min VPS-server så fick jag EN IPv4-adress men FEM IPv6-adresser. Det hade varit skoj att laborerat lite med IPv6 hemifrån till VPS-servern, men antar att det inte går nu.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

nitro2k01 skrev:

I dagsläget finns det egentligen inga praktiska skäl att använda IPv6, allt bör funka som det ska utan det. Men om du tycker att IPv6 är tillräckligt viktigt kanske du ska fundera på att köpa en billig router router och installera ett alternativt firmware, t ex OpenWRT, FreeWRT eller Tomato. Firmwaret du installerar måste då så klart vara kompatibelt med den router du köper.

Okej, förstår. Men då låter det som att det är enklare att köra med den något dyrare D-Link routern som har stöd för IPv6. Alternativet är väl kanske att köra pfSense på nån liten burk, men då måste jag skaffa nån WiFi, och extra nätverkskort till den, känns inte som jag orkar meka med det.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)