webForumDet fria alternativet

USB blueooth dongle

Datorhårdvara

5 svar · 478 visningar · startad av M.Cheraghi

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg
Frågan#1

Jag har ett Logitech Dinovo edge tangentbord i skrivande stund och använder den medföljande USB BT dongeln. Dessvärre kan jag inte nyttja någon av bakre USB portarna då jag tappar anslutningen stup i kvarten och räckvidden blir ytterst begränsad <- 3m. Att ha den i front USB portarna fungerar alldeles utmärkt för mitt ändamål, problemet är att dongeln mäter 5cm ut från chassit vilket inte är estetiskt tilltalande och risken för att gå in i den och bryta av den är större.

Slösurfade runt och hittade ett gäng microdonglar som bygger ut någon centimeter endast av en drös olika fabrikat som utlovar 10m räckvidd.

Min fråga är, går det att använda dessa donglar eller kräver tangentbordet av någon anledning att jag nyttjar medföljande adapter? Enda fördelen jag kan se är att den medföljande har en knapp som man kan para ihop enheter med varandra.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det borde fungera med valfri, bara den har rätt hastighet dvs. V2 eller 3 är det väl numera.

Medlem sedan mars 2004485 inlägg

M.Cheraghi skrev:

som utlovar 10m räckvidd.

FYI

Det lovar originalet också.

"Trådlös Bluetooth®-teknik garanterar problemfri och säker drift på upp till 10 meters avstånd."

Lasp skrev:

Det borde fungera med valfri, bara den har rätt hastighet dvs. V2 eller 3 är det väl numera.

Misstänkte att det bör fungera, men man vill ju inte stå där med svansen mellan benen! Dongeln är v2.0 men det finns 2.1 donglar nuförtiden.

BT är väl en standard, så man bör väl teoretiskt sätt kunna para ihop olika BT tillbehöv/fabrikat med varandra utan interference med vissa undantag?
Känner mig inte helt hemma på frågan, därför jag tar den säkra före den osäkra vägen! :)

aron skrev:

FYI

Det lovar originalet också.

"Trådlös Bluetooth®-teknik garanterar problemfri och säker drift på upp till 10 meters avstånd."

Sant, funkar som sagt att ha den i frontporten vilket jag inte har något problem med, så länge jag kan få ner storleken på den :)

Kan nu efter inköp bekräfta att microdongeln fungerar utmärkt att driva mitt logotech dinovo edge. Enda nackdelen är att den krävde en del windows mjukvara för att fungera, vilket gör att den inte är brukbar utanför windows. t.ex i moderkortets setup eller om man skulle få för sig att installera windows på nytt. Det var det som var "smidig" med logitechs variant, där man fysiskt kunde para ihop enheterna med varandra och så länge stickan fick ström kunde tangentbordet kommunicera med datorn. Gissar på att det är därför som den var modell-större! :)

Nåja, jag är nöjd med att få plocka fram originaldongeln vid tillfällen jag behöver uträtta bios ärenden! :)

310 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
161 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
163 ms — ändringar (db)