webForumDet fria alternativet

Trasigt nätverkskort?

Datorhårdvara

3 svar · 574 visningar · startad av MickeA.com

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg
Frågan#1

Hej

Farsan har en gammal stationär dator som enligt han själv "bara slutat funka". Det som slutat funka är nätverket, så har precis börjat felsöka lite.

"Anslutning till lokalt närverk" finns bland nätverksanslutningar, NIC'et finns med i Enhetshanteraren och det har de senaste drivrutinerna installerade.

Det konstiga som gör att jag tror att det helt enkelt är trasigt är att även fast man stoppar i en kabel så står det "En nätverkskabel är inte ansluten".

Jag testade precis att flytta kortet till en annan PCI-plats, har även testat att återställa drivrutinerna, testat tidigare versioner, har även tagit bort enheten och installerat om den, men fortfarande samma sak.

Är det trasigt eller finns det fler sätt att leta efter felet? Jag vet att kabeln inte är trasig, har ett verktyg att mäta med och jag har även testat andra kablar som jag vet funkar.

OS är Windows XP. Finns det något mer jag kan göra eller ska jag slänga skiten och köpa ett nytt?

Tack!

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det sista steget du kan pröva är att stoppa in kortet i en annan dator. Om det misslyckas även då är det garanterat trasigt. Något annat du kan göra är att bränna en CD med en Linux live-CD och kolla om den hittar kortet. (Prova att öppna terminalen och skriv ping https://www.webforum.nu t ex)

Har tyvärr ingen annan stationär dator att testa med, men ska testa med min Ubuntuskiva, tack!

/R

Typiskt, batteritorsk i tangentbordet, får köpa batterier imorrn och testa då. Återkommer!

Köpte ett nytt kort idag för 100 spänn och nu funkar det som en dans!

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)