webForumDet fria alternativet

Kabel, mini displayport till DVI-D hane

Datorhårdvara

5 svar · 1 913 visningar · startad av Rocket

Medlem sedan feb. 2000372 inlägg
Frågan#1

Hej

Ska bygga en genensam kabel för ström, nätverk och skärm till min Macbook. Tänkte att det ska bli något som liknar kabeln till en Apple Cinema Display. Ska ta en kabelstrumpa för att få det till en kabel. Problemet är att jag inte hittar någon lämplig mini displayport kabel att använda. Har tidigare använt en adaptera som direkt konverterar till DVI-D men nu vill jag göra allt med en kabel, alternativt ha en konvertering på baksidan av skärmen. Vill alltså ha en längre mini displayport kabel, minst 1 meter innan DVI kontakten.

Har hittat ett alternativ.
http://www.dustinhome.se/pd_5010383311.aspx

Problemet med den är att det en DVI-I hona vilket gör att jag ändå behöver en konvertering. När jag kopplar in en sladd för att få DVI-D hane som passar i skärmen så får jag någon störning så att bilden blinkar till ibland. Det handlar ungefär om 2 blink på 10 sekunder.

Bästa alternativet skulle vara:

Dator <--- Mini displayport --- { 1 meter } --- DVI-D hane ---> Skärm

Någon som vet var jag kan hitta en kabel som passar? Eller förslag på en annan lösning.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Bara så att jag förstår dig rätt. Du har köpt Dustin-kabeln, och dessutom kopplat in en till kabel, och då blinkar det till? Hur lång är kabeln du använder för könbytet? Du bör helst använda en könbytar-dosa.

Du kan pröva att köpa denna kabel från DealExtreme. (1.8 m): http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35197

Jag har köpte kabeln från Dustin och använder den med en DVI-D kabel på ca 1,5 meter för att få en hane att koppla in i skärmen. Att det blev en så lång är för att det var allt jag hade hemma. Behöver egentligen inte någon extra längd. Med de två kablarna sammankopplade så får jag blinkningarna. Totalt så är de två sladdarna sammankopplade ca 2,5 meter.

Den kabeln du tipsar om är precis vad jag letar efter. Har du någon erfarenhet att beställa därifrån?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag har relativt bra erfarenheter. Den vanliga (gratis)frakten kan ta ett par veckor att komma fram. En del varor är skit, men i regel får man vad man betalar för. För $16 bör du få en hyfsad kabel. Att läsa recensionerna är en bra idé om du ska prova att köpa något mer därifrån. Kommentarerna kommer från personer som äger varan, och de tar inte bort negativa kommentarer, vad jag har märkt.

Det lutar åt att det blir en beställning av den kabeln. Ska kolla också vad det finns för könbytar-dosor. Har hittat den här som borde fungerar tillsammans med kabeln från Dustin.

http://shop.datagubben.se/se/art/dvi-adapter-dual-link-dvi-d-ha-ha.php

Beställde kabeln som du tipsade om nitro2k01. Fick den idag och den fungerar bra. Mycket smidigt med bara en sladd och ingen extra konverterare.

Gick bra att beställa från Deal Extreme. Sladden skickades som ett brev som jag fick hämta ut. Var framme på en vecka efter beställning.

Tack för tipset!

313 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
183 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
178 ms — ändringar (db)