webForumDet fria alternativet

Rekommendera laptop med Windows 7

Datorhårdvara

4 svar · 849 visningar · startad av Gein

Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg
Frågan#1

Min svägerska är ute efter ny dator (stationär + i ett senare skede bärbar) och jag väckte idén för henne om möjligheten att istället köpa en något bättre bärbar direkt och skaffa en enklare extern skärm och på så sätt klara sig utmärkt med en dator.

Först och främst, vad tror ni? Jag kör på detta sätt med min Macbook och tycker det fungerar helt utmärkt! Fungerar det lika bra på Windows (hon vill gärna köra Windows och jag tänker inte övertyga henne att köpa något hon inte vill ha).
Och isåfall, kan ni rekommendera någon bra bärbar dator med Windows 7? Är det viktigt att man kör Pro och inte Home edition? Annat att tänka på när det gäller PC nu för tiden?

Hon fotar en hel del och kör en hel del bildbehandling. Annars är det nog mest ordbehandling, surf och musik som gäller. Så ett vettigt ljudkort (inte nödvändigtvis bra högtalare, hon har iaf externa) är nog ett krav också.

Det brinner lite i knutarna, för hon vill gärna ha en rekommendation redan imorgon :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Riktigt tangentbord och mus bör man också ha, så man kan fälla ihop den bärbara och ställa den åt sidan.

Nackdelen är att man inte får lika mycket prestanda för pengarna...

Home räcker. Det man kan göra med Pro är att logga in på en domän och köra gamla program i XP-läge samt att det medföljer backupprogram.

I princip alla bärbara utom Mac passar in på dina krav, så jag behöver lite mer fakta för att kunna ge förslag:

* Prisklass?
* Fysisk storlek? (Typ, har hon någon väska hon vill kunna ha den i så det finns något maxmått, eller ska hon ofta bära på den så att låg vikt är prioriterat?)
* Hur stor del av tiden räknar hon med att använda den inbyggda skärmen? (Dvs, hur viktigt är det att den är bra?)
* Vad har hon för typ av minneskort till kameran? (Många bärbara har kortläsare, kan ju vara smidigt om det är samma typ, sparar ju kamerabatteri bl.a.)

tack tydal!

Riktigt tangentbord och mus är förstås ett krav, absolut.

Prisklass: Fick egentligen ingen summa, men om jag läser mellan raderna så mellan 6000-10 000kr. Alltså, om det går att få flera förslag i detta spann är det ju tacksamt.
Storlek: Det är ganska viktig att den inte är allt för klumpig. Hon ska plugga i Tyskland och vill ha med sig datorn. Nu vet jag som sagt inte hur formaten är på PC-marknaden riktigt men min Macbook är absolut inte för klumpig för henne.
Skärm: Den största tiden använder hon datorn hemma "stationärt". Så den inbyggda skärmen är inte superviktig.
Minneskort: Hon har en Canon EOS 450 så det är väl SD tror jag. Minneskortläsare skulle absolut vara en bonus för henne som hon skulle uppskatta. Men kanske ingen deal breaker.

Är det för luddiga svar?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

En vanlig MacBook väger 2,13 kg och är 33x23x3 cm stor.

Förslag 1, Sony Vaio EA2S1E (finns i vitt, svart och rosa :-) kostar 9995 med moms. Den har bra skärm (14" 1600x900 att jämföra med MacBook som har 13" 1280x800), lagom med minne (4 GB RAM, 500 GB hårddisk). Den har inbyggd VGA-utgång samt HDMI-utgång för att ansluta till extern skärm. Den har 3 usb-portar, så det räcker till för mus/tangentbord och annat, om man inte vill köra det på bluetooth som också finns. Vikt 2,35 kg och storlek 35x24x3 cm. Den har kortläsare för SD, SDHC, Memory Stick och MS Pro. Kort sagt, det bästa man kan få för under 10 000.
http://www.dustinhome.se/pd_5010447976.aspx

Förslag 2, HP Probook 4310S, ett budgetalternativ som har i stort sett samma prestanda som en MacBook. Mindre hårddisk dock (160 GB), men med inbyggda utgångar för extern skärm (VGA och HDMI) samt 3 usb-portar. Den har också minneskortsläsare (SD och SDHC). Väger 1,97 kg och måtten är 33x23x3 cm. Kostar 5495.
http://www.dustinhome.se/pd_5010368440.aspx

Stort tack för hjälpen!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)