Du lär ju få en ny budget-PC som springer runt din dator för 3-4 tusen så...
Första sak man skulle få köpa, är mer minne. 1GB är ju ett skämt i dag..
1000kr, om ens det?
12 svar · 1 097 visningar · startad av Mr T
Nej jag vill inte sälja en dator till er, jag vill veta vad man kan med att sälja en dator till en bekant för utan att känna att någon blivit lurad.
Specen jag har på datorn är följande :
Tower - Midi Cheftec 340W
Modekort - Asus P4S8X
Processor - Intel P4 2400Mhz
Fläkt - Ball
Minne - 1Gb DDR333
Ljudkort - SB Live 5.1
Grafikkort - ASUS GF4 Ti4600 Delux 128Mb
TV kort
Som ni som fattar sådant här ser har den några år på nacken, men var då en "värsting" (22 000kr) men vad är det värt idag ?
Tacksam för hjälp.
Du lär ju få en ny budget-PC som springer runt din dator för 3-4 tusen så...
Första sak man skulle få köpa, är mer minne. 1GB är ju ett skämt i dag..
1000kr, om ens det?
Antar att det ingår en OEM XP i köpet då?
Men knappt värt en tusing ändå.
Får en sådan på auktion för en femhundring max.
Sälja? Ge bort den så gör ni en bra affär båda två...
Vet inte om jag vågar ha denna tråden öppen längre. 1000kr, till 500kr till 0kr. Nästa inlägg blir att jag får betala :-D
Tänkte lägga mig på 500kr eller strax under. Slänger med en 19" CRT skärm (vilket idag också är folk kastar efter en på gatan).
Jag tackar för alla förslag och inser att jag inte tänker helt fel i min egen prssättning.
Stort tack grabbar.
Jo, ge bort den till någon som vill ha den. :)
Det är lätt att tänka att det ändå är en hyfsad dator eftersom den snurrar på 2.4 GHz. Men tyvärr är P4 en ganska kass CPU som Intel gjorde ett antal designmisstag med, vilket gör att man får relativt låg prestanda per klockcykel. En kärna i en Core-CPU som går på 2.1 GHz spöar skiten ur din P4 på 2.4 GHz. Jag tror att en ny billig Atom-CPU på 1.7 GHz (vanligt i netbooks) inte ligger långt efter din P4, men drar rejält mycket mindre ström.
Jag tror Lasses eller Wibergs linje. Släng ut den på blocket för en femhundring eller ge bort den till någon behövande. Och jo. Om man vill att pengarna ska behålla sitt värde så bör man investera i fonder eller aktier snarare än värstingdatorer. :)
Edit: Hoppsan, för sent!
När jag läste specen tyckte jag också ca 500:-. Tyvärr är det det det handlar om.
Men med skärm ett fungerande OS kan du sälja funktionen "Användbar PC" till din vän.
Det är funktionen som är viktig numera.
Köpte en Dell med samma prestanda nyss av en kompis som jag skall ha som server. Inge skärm, men lite annat lull-lull som 2 extra kontrollerkort och betalade 500:- Så det låter väl rimligt.
Absolut max 500 kr, som påpekat var P4 2,4 GHz inte speciellt vass ens när den var ny.
Priset satt till 350:- (Med krav att han ger en av sina 2 tidigare datorer till någon som inte har någon :-)
Den gesten Mr T, gillar jag verkligen, skapa förståelse och nytta för fler. ;-)
Priset satt till 350:- (Med krav att han ger en av sina 2 tidigare datorer till någon som inte har någon :-)
Kan markeras som rätt svar på denna tråd....-)
Tack till alla er som deltog i denna diskussionen och hjälpte mig på vägen !