webForumDet fria alternativet

Tips på mini mini dator

Datorhårdvara

4 svar · 622 visningar · startad av doggelito

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg
Frågan#1

Hello,
Jag är ute efter en superliten dator som man typ skulle kunna montera på baksidan av en skärm. Det bör finnas blåtand och trådlöst nät i den, annars inga speciella krav.
Nån som kan tipsa om en sådan burk?
(windows 7 kommer att köras på den)

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Jag såg att Viewsonic just släppt en pyttedator (som faktiskt bl a är tänkt att monteras på baksidan av en skärm): VOT125. Dock saknar den bluetooth men det skulle man kunna fixa med en liten USB-plugg.

Medlem sedan juni 20003 076 inlägg

Bra tips! :bire
Blåtanden är tänkt att användas för tangentbord + mus så finns det inte inbyggt så kvittar det att köra med dongel.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

På jobbet har vi en Asus eee box 1501 i ena konfen. Vi kör Win 7 på den. Jag tror att det kommer med ett fäste av nåt slag som gör att man kan montera den på baksidan av en skärm. Det var inte jag som packade upp den så jag vet inte helt säkert. Den är ju inte så ful som många andra (små) datorer och eftersom den är så liten kan man ha den stående framme om man vill.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om du vill bygga själv så kolla in https://www.mini-itx.com.
Där visar, testar och säljer (finns även i många svenska webbshoppar) dom små moderkort, dom finns för alla tänkbara CPUer och det finns givetvis små chassin som passar till korten.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)