Laptop: Fujitsu Amilo D 7830.
Grafikkort :Mobility Radeon 9000, 32 MB.
OP: Win XP Home Edition 5.1
Några ggr har skärmen helt plötsligt blivit hela svart.
Hårddisken är igång, men skärmen går inte att väcka.
Den funkar åter om man startar om (brukar vänta en stund).
Har också märkt att skärmen är svart lite längre tid vid uppstart innan inloggningen kommer upp.
Några ggr har skärmen sakta blivit randig och successivt tappat färgerna.
Efter kanske 1-2 min är skärmen helt grårandig (små vertikala ränder).
Även här försvinner det vid omstart.
Ända sen datorn var ny har det ibland flimrat i skärmen - ljusnivån blir svagare i korta stötar.
Dessa symtom har uppkommit allt oftare och nu är jag orolig för att datorn ska lägga av.
Vad kan vara fel och kan man göra nåt åt det själv?
Har inte fått tag på en annan skärm att testa med än.
Irriterande nog har en skruv under datorn fastnat i fel gängor så jag kan omöjligt få loss den.
Tänkte kolla att inget var löst inuti...
Tisd. Svart skärm efter ca 30 min. (minns inte när jag starta om den)
Onsd. Svart skärm efter några timmar. Funkar sen utan problem i flera tim. efter omstart.
Torsd. (idag) Randig skärm efter ett par timmar (datorn hade stått i vänteläge hela natten).
Startade om efter 5 min. och än så länge funkar den...
Jag fick detta felmedd. idag, om nån kan tyda nåt ur det:
Rätta mig om jag har fel men om man skickar rapporten till MS så tas väl de lokala filerna bort? Skicka inte till MS nästa gång utan gå in och kolla filerna.
Jag håller med Lasp här, det bästa är att kolla med en annan skärm och se om det blir samma resultat. Jag hade tidigare en skum dator vars skärm flimrade märkligt, men när jag kopplade till en annan extern, var det helt normalt.
Om det däremot flimrar på samma sätt med en extern då kan man kolla grafikkortet, moderkortet, göra lite felsökningar osv, det kan vara pajkablar också. Om du har en annan kabel till skärmen, testa med den..
Blir datorn väldigt varm efter ett tag och är den väldigt varm när skärmen blir svart? Jag tycker det är konstigt att det händer efter ett tag och undrar om det kanske är så att det är väldigt mycket damm i datorn så att luften inte cirkulerar?
Datorer har väl en säkerhetsfunktion som stänger av dem när de blir för varma?
Vet inte vad som är normalt varmt, men fläkten går väldigt mycket, och har gjort ända sen start.
Det har dock inte blivit bättre de ggr jag rensat från damm.
Men inte varmare nu än den varit förut då det inte var problem.