Jag ville uppgradera min integrerade grafikkrets, därför köpte jag en Sapphire Radeon HD 5450.
Den sattes på sin plats utan problem, men inget hände vid uppstart. Jag började läsa igenom manualen och märkte att tillverkaren har satt ett minimum på 400W. Jag har inte gjort några uppgraderingar på min OEM Lenovo, och därför hade jag ett äldre nätaggregat som hade max 280W.
Även PSUn uppgraderade jag (visserligen dumt, utan att ha gjort någon bättre felsökning) till en Corsair HX450W. Denna kopplades in och systemet flöt på bra, men grafikkortet fungerar fortfarande inte. Jag kopplar in en skärm och det är kolsvart vid uppstart.
Nu har jag slut på idéer.
Det enda jag kan göra i BIOS är att prioritera mitt "graphic interface" - mellan PCI, PEG och IGD. I dagsläget har jag valt PEG/IGD, där den först ska välja PCI-E och sedan det integrerade. Men den känner inte ens av det.
Vad kan jag göra? Tyvärr kan jag inte få ut någon information om den övriga hårdvaran, som moderkort, då det är en OEM-dator.
Hey, nightgoogled your problem, anyway, översatte detta till googelsvenska.
Köpte detta kort så att jag kunde uttryckligen ansluter min dator till min TV och njuta av "HD" video som BBC iPlayer.
Kortet gick mycket lätt och installera förfarandet var snabb och ganska enkel. Den medföljande programvaran erkände Sony W5500 utan problem (i samband med en Philex 5m HDMI-kabel köpt från Amazon).
De största problemen jag hade kom när jag försökte titta på lite HD-videoinnehåll på TV. Den första märkbara problemet var att bilden på HDTV i 1080p, medan utmärkt, omgavs av svarta kanter. Efter att ha googlade problemet insåg jag att som standard programvaran är inställd på "underskanning" med ett visst belopp så att den bild som visas endast är ca C80% storleken av originalet. Avaktivera "underskanning" på katalysatorn programvara (Stationära datorer och bildskärmar, högerklicka på HDTV, klickar på Konfigurera Skalning alternativ och flytta reglaget hela vägen till höger). Problemet löst och en skarp, virbrant 1080p bild fyllde TV-skärmen.
Nästa problem kom när jag försökte använda kortet för avsett ändamål, spela video på TV (inrättad som ett utökat skrivbord). Den video kvalitet var utmärkt men jag märkte att ljudet skulle släppa ut efter några sekunder (5-10-15 - det varierade), ganska irriterande när man försöker titta på något och finns på AVI, MKV och strömmande video. Efter en lång google söka - Jag är inte på något sätt en expert på datorer - det blev uppenbart att denna "hoppar" av ljud berodde på en energisparfunktion som kallas "power" som droppar klockfrekvens på kortet när det är lämpligt , för att spara ström. Denna variation i klockfrekvens orsakade ljudet hoppat av.
Lösningen denna gång kom från en tredje part. Jag hämtade ett program som heter "AMD GPU Clock verktyg" (freeware) som gör det möjligt för användaren att ställa in kortet till ett fast klockfrekvens (till exempel 600 MHz), vilket avaktivera energisparfunktion och ger ljud förbli klart och fri elever som hoppar av / glitches . Strålande, jag kan titta på nu något sätt av video i bra kvalitet.
Det var dock en besvikelse att ett grafikkort som säljs på baksidan av sin kapacitet för strömmande HD-video och med en HDMI-utgång funktionen kunde inte fungera tillförlitligt ur lådan, och jag tror många skulle kämpa i timmar innan man hittar den (jag gjorde ).
Så 3 stjärnor för utmärkt bildkvalitet när de används i 1080p via HDMI, och smidig uppspelning av HD-video. Och god valuta för pengarna, lätt att installera. Stor tummen ner för kampen att få det att fungera som det ska och att behöva tillgripa en tredje part workaround för ihop göra det.
PCI-Express versioner? Ditt moderkort kanske har 1.0 och grafikkortet kräver minst 1.1?
Kolla i moderkortets manual samt grafikkortet och uteslut det först.
PCI-Express versioner? Ditt moderkort kanske har 1.0 och grafikkortet kräver minst 1.1?
Kolla i moderkortets manual samt grafikkortet och uteslut det först.
Hur det ligger till för moderkortet vet jag inte, men grafikkortet har PCI-Express 2.0. Och enligt alla källor (rätta mig dock om jag har fel) är PCI-E bakåtkompatibelt. Så just det skall inte vara något problem.
Har du tänkt på att ansluta strömkabeln till graffakortet? Många graffakort klarar sig inte på strömmen från PCI-Ebussen utan kräver att man ansluter en extra strömkabel.
Har du tänkt på att ansluta strömkabeln till graffakortet? Många graffakort klarar sig inte på strömmen från PCI-Ebussen utan kräver att man ansluter en extra strömkabel.
Någon strömsladd kan inte anslutas till grafikkortet, tyvärr.
Hur det ligger till för moderkortet vet jag inte, men grafikkortet har PCI-Express 2.0. Och enligt alla källor (rätta mig dock om jag har fel) är PCI-E bakåtkompatibelt. Så just det skall inte vara något problem.
Jag är fortfarande inne på att du borde kolla det innan du lägger oceaner av tid på felsökning. Har för mig att man inte kan köra vilka grafikkort som helst på äldre moderkort. Sätter inte mitt vänstra ben på det, men nånting säger mig att jag läste det när jag själv var ute efter nytt grafikkort! Ta 5 min och bläddra igenom manualerna och se om det gör dig klokare :birp
Jag har råkat ut för exakt samma sak. Om du inte har lyckats fixa problemet så tror jag att du iallfall kan få bild om du kör vga kabel till kortet. Jag lyckas inte få ut någon digital bild varken från dvi port eller hdmi port, men bra bild från vga porten. Jag har senast versionen på ati catalystor och senaste versionen på bios. Om någon har något tips på hur jag kan få kortet att hitta de digitala utgångarna så är jag idell att höra!
Sitter på ett gammalt moderkort "Asus p5nd2-sli". Men jag har läst mig till att det ska vara kompatibelt med detta nya grafikkortet "sapphire hd5450". Har jag fel?
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2