webForumDet fria alternativet

Tips på grafikkort för server.

Datorhårdvara

6 svar · 1 383 visningar · startad av Jojoxx

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg
Frågan#1

Har en server här hemma som grafikkortet börjar bete sig lite ostabilt på. Så, jag söker tips på ett grafikkort enligt följande önskemål.

* Fläktlös kylare (effektsnålt och långsamt som sjutton).
* PCI-express.
* Billigt.

Någon som har tips på nåt sånt grafikkort? Skulle Windows 2003 ha förinstallerade drivers är det ett plus.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Billigaste PCI-e utan fläkt på Dustin: Nvidia,http://www.dustin.se/pd_5010372617.aspx ATI, http://www.dustin.se/pd_5010196926.aspx

Mmm... så långt har jag också kommit. Tänkte om det fanns något mer server-anpassat. Behöver ju inga 3d-funktioner what-so-ever, och skulle således knappt behöva dra nån effekt alls.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det är nog svårt att hitta ett gafikkort helt utan 3D-acceleration idag. Och när du inte använder 3D-funktionerna så drar kortet inte så mycket effekt. Vad gäller drivers så tror jag inte du behöver några normalt sett, dock får du stå ut med att inte ha 2D-acceleration. (Jo, 2D, vilket alltså kan göra att det laggar lite när du flyttar stora fönster t ex, om du nu vill köra utan tillverkarens drivrutin)
Ett annat alternativ kanske kan vara att köra helt utan grafikkort och komma åt burken över Remote Desktop.

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Jag tror det blir mycket svårt att hitta billigare alternativ.
Som nitro2k01 säger, kör utan drivrutin och anslut över RDP. Att köra utan grafikkort kan bli meckigt om det uppstår något fel och man faktiskt behöver komma åt konsolen. Så det tycker jag personligen inte är så bra.

Nej, billigare tror jag heller inte att det blir. Vad som hellst som är för serverbruk har ju ofta en prisfaktor på 23 ;) Men jag hade faktiskt inte ens tänkt på möjligheten att köra utan grafikkort. Antog att det var ett måste för att datorn skulle ta sig förbi POST. Kör ändå RDP mot den, och skulle jag behöva komma åt konsolen får jag trycka i ett grafikkort då.

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

En tanke bara, behöver du ens grafikkort till den? Enda gången jag använder skärmen till en server är när jag installerar den. Sen kör jag mstsc för att jobba på den.

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)