webForumDet fria alternativet

Dags för SSD?

Datorhårdvara

19 svar · 1 759 visningar · startad av Sjodahl

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg
Frågan#1

Hej,

Börjar bli dags att byta upp sig till en SSD disk nu hade jag tänkt.

Valet verkar stå mellan dessa:
Intel X25-M 160GB 34nm MLC G2
Läshastighet (Max) 250 MB/s
Skrivhastighet (Max) 100 MB/s

OCZ Vertex Series SATA II 2.5" SSD 120GB
Läshastighet (Max) 250 MB/s
Skrivhastighet (Max) 180 MB/s

Tycker många verkar gilla Intels bättre, men enligt spec så skall den ju ha sämre läshastighet? Eller är det försumbart i verkliga livet?

Tar gärna emot andra förslag...

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det Intel sägs vara bra på är icke-sekventiell skrivhastighet. Vissa andra märken kan lätt haka upp sig och få extremt låga hastigheter om man skriver små fragment till olika ställen på disken. (T ex webbläsarcache) Vissa diskar kan kan enligt uppgift komma ner i skrivhastigheter i storleksordningen 0.5 MB/s för icke-sekventiel skrivning.

Detta beror på en egenhet som flash har... Disken är uppdelad i block, på åtminstone 64 kB styck, säkert mer i moderna flash-chip. För att skriva en byte i ett block måste hela blocket raderas, (och det gamla innehållet sparas undan för att kunna skrivas tillbaka) vilket gör små skrivningar väldigt tidskrävande, medan stora sekventiella skrivningar går väldigt fort.

Och Intel hanterar som sagt detta väldigt bra, enligt rykte pga av erfarenhet av datahantering från CPU-sidan. Hur OCZ ligger till vet jag inte men om man får tro följande länk så bör man undvika t ex Sandisk-diskar:

http://www.slashgear.com/samsung-64gb-ssd-performance-benchmarks-278717/

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Alt beror ju på vad man vill uppnå! De är både svalare och tystare men kanske är det snabbheten man är ute efter?
Då finns det en bra artikel i senaste numret av Tech World #2 2010.
Sid 26 tar upp ett test med fyra SSD och två referenser typ Seagate Savvio och Apacer A7 Turbo.
På sidan 66 finns en artikel om Flash och SSD, framtidens lagring?
Jag har två SSD en Kingston på 64 som inte är jättesnabb och en OZC på 64Gb

Men allt beror på vad man är ute efter, vill du ha ett häftigt san med iScsi så finns instruktioner på sidan 62.

Tyvärr så har jag inte tidningen,
Men det jag är ute efter är väl framförallt hastighet gärna en stabil sådant som inte droppar ner väldigt långt för att sedan få hög hastighet.

Kommer väl framför allt använda den som OS disk, plus antagligen nerladdningsdisk.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Det finns en rätt heltäckande SSD-databas på sweclockers.com om man inte orkar jaga artiklar själv. Den uppdateras allteftersom det släpps nya varianter, tror jag.

I min burk sitter en Intel x25-V G2 40 GB sedan nån vecka eller två. Vissa saker man gör med datorn går sjukt snabbt - t.ex. starta och installera program - men den största vinsten tycker jag är att datorn blir mycket tystare.

Är man ute efter lagring är det fortfarande mekaniska diskar som gäller men som systemdisk är SSD perfekt.

Är det någon skillnad i hastighet på Intel X25-M 160GB vs 80GB?

Såg att det var det... 70 vs 100MB/s

Sjodahl skrev:

Är det någon skillnad i hastighet på Intel X25-M 160GB vs 80GB?

Såg att det var det... 70 vs 100MB/s

Skillnaden mellan V-modellen, som på pappret är sämre än M, och en mekanisk disk är enorm. Går man från en vanlig disk till Intels M- eller V-serie har jag svårt att tro att man märker nån skillnad mellan 70 eller 100 MB/s.

I dagsläget är det bästa i förhållande till pris, kapacitet och prestanda SSD för OS och vanliga diskar för lagring. Hur ofta behöver man egentligen bra prestanda förutom på OS-disken?

Intel X25-M 160GB 34nm MLC G2
beställd iallafall, nu skall dem bara få tummarna ur och skicka den med.
2dagar och ännu oförändrad status... (och disken finns i lager).

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra Sjödal, men hade du fått "tummarna ur" den förste så hade du haft den nu utan att vara fundersam!
Men det verkar vara rätt beslut ;-)

"Order/faktura# 55469 från 2010-03-01 23:02:00 "
Det fick jag ju ; )

Fattar inte att du kan tänka dig att lägga så mycket pengar på en disk, speciellt när du troligen inte få ut så mycket av det med tanke på användningsområdet. Jag försökte få dig på rätt (läs. mitt ;)) spår men det gick visst inte.

Det är nog mest för jag vill ha en snabb OS-disk helt enkelt.

Sjodahl skrev:

Det är nog mest för jag vill ha en snabb OS-disk helt enkelt.

Ja, men då behöver du inte lägga ut mer än vad 80 GB-varianten kostar!

40 GB är kanske lite lite, i alla fall om man vill slippa tänka på vad man installerar på datorn. Efter att ha installerat Windows och de program jag använder har jag ca 10 GB ledigt utrymme. Därför tror jag att 80-giggaren borde räcka gott och väl.

dAEk skrev:

Fattar inte att du kan tänka dig att lägga så mycket pengar på en disk, speciellt när du troligen inte få ut så mycket av det med tanke på användningsområdet. Jag försökte få dig på rätt (läs. mitt ;)) spår men det gick visst inte.

Jag tror det finns något i den mänskliga psykologin som gör att man hellre köper det bästa av det bästa än det näst bästa. Även om båda två är långt bättre än det man har.

Fastnade för detta i Intel's dokumentation:

Bandwidth Performance Spec
Sustained Sequential Read: up to 250MB/s
Sustained Sequential Write:
80GB - Up to 70MB/s
160GB - Up to 100MB/S

Därav 160GB istället för 80GB, visst eventuellt märker jag ingen skillnad men då vet jag iallafall att jag inte har den slöare av dem ;)

nitro2k01 skrev:

Jag tror det finns något i den mänskliga psykologin som gör att man hellre köper det bästa av det bästa än det näst bästa. Även om båda två är långt bättre än det man har.

Det kan nog stämma. Diagram och siffror förstärker nog det draget ganska duktigt. :)

Prestandatester och nuffror återspeglar oftast inte hur man normalt använder en dator.

Då var det uppe och snurrar!

Medlem sedan juni 2009920 inlägg

Ska snart köpa min andra disk, blir en till X25-m G2 :)
Ska köra dem i RAID0, räknar inte med att det kommer att gå så mycket fortare, men kommer att få dubbla läshastigheten i bänktest :)

Sjodahl skrev:

Då var det uppe och snurrar!

Det gör den inte alls!

(Förlåt mig, jag var bara tvungen §e )

Var lite ironi, kring "snurrar" ; )

SSD.png
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)