webForumDet fria alternativet

Uppgradera minnet på min laptop.

Datorhårdvara

17 svar · 3 286 visningar · startad av teddd

Medlem sedan mars 200950 inlägg
Frågan#1

Har köpt en Sony-vaio VGN-FW51JF och är riktigt nöjd! Skulle dock vilja speeda up minnet till 8 GB (2x4), som för närvarande är 4 (2x2).
Jag har aldrig gjort det förr och är inte så haj på hårdvara. Finns det någon vänlig själ som skulle kunna visa vilken typ av minne som jag ska köpa för att det ska passa just min dator.
Minnesspecifikationerna är:

Minnesstorlek (GB) : 4

Minneshastighet (MHz) : 800

Minnestyp: DDR2 SDRAM (2 x 2 GB)

Största minnesstorlek (GB) : 8

Är det så enkelt att bara leta upp vilket minneskort som helst med samma spec som ovan, förutom att det ska vara 2x4 ?
Det behöver inte vara av ett visst märke eller så?
Vill ju inte plugga in nya minnen och nått händer...
Tacksam för svar.
/ Ted

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Vad har du för processor och operativ? Du behöver 64-bitars för att kunna utnyttja mer än 4gb internminne. ;)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Vad använder du för applikationer?

Jag har Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU p7450 2.13 GHz 2.13 GHz och 64-bitars operativsystem, windows 7.
Jag kör Adobes CS4 och dom fungerar utmärkt. Dock skulle jag gärna vilja speeda up lite när jag kör spel som Modern warfare 2, assassins creed osv, då kan jag bara köra på medel och det är ändå lite trögt ibland.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Brukar alltid använda Kingstons minneskonfigurator hos Dustin när jag beställer minnen till laptops och liknande. Då blir det alltid rätt, brukar vara bra pris också.

Dock tror jag inte att det är dina 4 GB minne som är flaskhalsen när du vill spela, utan snarare grafikkretsen.

Medlem sedan feb. 201085 inlägg

Personligen skulle jag aldrig ge mig in en bärbar dator och byta delar då allting sitter väldigt kompakt där inne. Jag skulle istället överlåta datorn till företaget där jag köpte den eller en lokal datafirma som får ordna detta. Köpte min bärbara HP hos dustin men ville uppgradera minnet till 12GB och då skickade jag in datorn till en firma i min stad som ordnade detta.

Att byta minne på en bärbar dator är lika svårt som att få en bil att rulla utan bensin. Jag skulle råda dig att gå till en lokal datafirma och låta dom göra arbetet. Men det är min personliga åsikt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

EastonHockey skrev:

Att byta minne på en bärbar dator är lika svårt som att få en bil att rulla utan bensin. Jag skulle råda dig att gå till en lokal datafirma och låta dom göra arbetet. Men det är min personliga åsikt.

På min MacBook är det bara att plocka ur batteriet, skruva bort en liten plåt och sedan kan man enkelt byta både hårddisk och minnen. Minst lika enkelt som på en stationär PC.

Hur det ligger till med trådskaparens Sony vet jag iofs inte, men det behöver inte vara svårt bara för att det är en bärbar dator.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

EastonHockey skrev:

Personligen skulle jag aldrig ge mig in en bärbar dator och byta delar då allting sitter väldigt kompakt där inne. Jag skulle istället överlåta datorn till företaget där jag köpte den eller en lokal datafirma som får ordna detta. Köpte min bärbara HP hos dustin men ville uppgradera minnet till 12GB och då skickade jag in datorn till en firma i min stad som ordnade detta.

Öh, har du överhuvudtaget kikat på undersidan av datorn någon gång? ;) Att byta internminne är en barnlek numera, skruva bort en lucka och tryck dit/byt ut minnet. Ungefär lika svårt som att byta tändstift i en bil - om man tänker efter lite grann och använder sunt förnuft är det inte svårare än att tanka densamma. :)

Medlem sedan feb. 201085 inlägg

:stefan: skrev:

Öh, har du överhuvudtaget kikat på undersidan av datorn någon gång? ;) Att byta internminne är en barnlek numera, skruva bort en lucka och tryck dit/byt ut minnet. Ungefär lika svårt som att byta tändstift i en bil - om man tänker efter lite grann och använder sunt förnuft är det inte svårare än att tanka densamma. :)

Hehe.

Självklart har jag kikat och öppnat luckan m.m. Men jag har hört av bekanta att man ska helst inte göra det här själv utan istället anlita någon. Om jag vill byta processor, hårddisk eller fläkt på en bärbar dator, är det lika enkelt som att byta internminne?

:)

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

EastonHockey skrev:

Hehe.

Självklart har jag kikat och öppnat luckan m.m. Men jag har hört av bekanta att man ska helst inte göra det här själv utan istället anlita någon. Om jag vill byta processor, hårddisk eller fläkt på en bärbar dator, är det lika enkelt som att byta internminne?

:)

Hårddisk är ofta lika (om inte ännu) enklare att byta än minne. Fläktar blir dock mer komplicerat för då måste du plocka isär större delen av datorn.

Till teddd: Jag är inte helt säker på att det är minne du har för lite. Det kan vara så att grafikkortet som sitter i din dator helt enkelt inte orkar med spelen. Är RAM-minnet fullt utnyttjat när du spelar?

Ledel skrev:

Hårddisk är ofta lika (om inte ännu) enklare att byta än minne. Fläktar blir dock mer komplicerat för då måste du plocka isär större delen av datorn.

Till teddd: Jag är inte helt säker på att det är minne du har för lite. Det kan vara så att grafikkortet som sitter i din dator helt enkelt inte orkar med spelen. Är RAM-minnet fullt utnyttjat när du spelar?

Nej jag är inte säker, vet inte hur man ställer in det heller. Kan man omlokalisera minnesanvändningen till specifika applikationer på datorn? Windows tar ju iofs upp en hel del bara det....

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Om du inte har väldigt mycket pengar som du kan vara utan så lägg inte pengar på att uppgradera från 4GB till 8GB internminne...

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Hur många minnesplatser har du? Det låter som att du tänker ha 4 stickor instoppade i datorn, men de flesta laptops har två minnesplatser. Om du bara har 2 minnesplatser så måste du ta ut de två 2 gb minnena du har och stoppa in två 4 gb minnen istället isf.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

onkelborg: Tråden är mer än en månad gammal nu. Troligen har teddd fått ordning på sin minnen nu. Det vara en spammare som bumpade tråden, och dennes inlägg är nu borttaget...

Hm.. Jag undrar varför den här tråden dök på upp på framsidan, är det något annat inlägg som är bortplockat? Eller är jag bara blåst? Hm, det kan man fundera på.. :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Spam-inlägget inkom 8:16 idag. Det inlägget var skrivet på knaggligt översatt svenska och är alltså borttaget sedan c:a 16:53. Du skrev dock ditt inlägg redan c:a 6 timmar innan det spam-inlägget rök. Däremot kollade jag nu på det sista inlägget innan dess, från i mars, och insåg att det var rent spam även det, så nu har även det fått ryka. Jag ber om ursäkt för förvirringen.

Haha :)

Haha :)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)