webForumDet fria alternativet

Bärbar dator för musikredigering sökes.

Datorhårdvara

0 svar · 609 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Jag tyckte detta forum kom närmast frågeställningen, även om det kanske inte är hårdvara för PC. Feel free to move om det behövs. :)

Grabben har snöat in mer och mer på det här med musik vilket vi uppskattar här hemma. Sista införskaffningen var eltrummor. Han brukar spela in sin elgitarr med en mick riktad mot förstärkaren, trummorna körs direkt med sladd.
Han använder Adobe Audition för att redigera med flera kanaler. Datorn han använder idag är en HP med AMD 2.0 GHz samt 2 GB internminne. Den räcker till utan problem, även om jag kan tycka att det kunde gå snabbare (vilket jag inte gärna berättar ;)). Jag gissar att datorn har 4 år på nacken och kostade inte skjortan när vi köpte den.

Olika omständigheter gör att vi behöver en dator till hemma. Så tanken är att istället för att köpa en ny stationär dator så skaffar jag en bärbar till grabben och flyttar hans gamla till det nya stället. Då blir bonusen att eltrummorna kan flyttas till nedervåningens förråd där de låter mindre. :OO

Alltså, tänker jag rätt när jag gissar på att den nya datorn ska ha en bra processor och mycket internminne? Grafikkortet lär väl inte spela någon större roll och ljudkortet är externt så det spelar ju inte heller någon större roll. Problemet är att jag har dålig koll på vad som är bra... Jag kan tänka mig att lägga 10 000 kr om det är motiverat men om det räcker med mindre blir det ju ännu bättre.
En laptop för ca: 10 papp, hur bra är den på att klara av de nya spelen? Grafiken behöver inte vara på topp men det hade varit kul om det gick att installera och spela spelen överhuvudtaget. Kan man det?

Om någon vänlig själ kan ge lite tips på en bra maskin så är det välkommet, själv kan jag i princip bara gå på hur mycket datorn kostar. I min värld är en dator för 10 000 kr bättre än en för 8 000 kr men jag blir gärna överbevisad. :e

248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
122 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)