webForumDet fria alternativet

Partitionsproblem!!!

Datorhårdvara

1 svar · 419 visningar · startad av ppk_98

Medlem sedan dec. 20091 inlägg
Frågan#1

Hej alla!

Har lite problem med min externa hårddisk. Jag använder en bärbar dator och det blir ofta att man drar ut USB sladden till hårddisken lite för snabbt innan alla filer hunnit skrivas på den. När jag pluggar in sladden igen så får jag ett meddelande att jag måste skanna disken och jag brukade alltid ignorera den och bara körde på. Men just idag valde jag att skanna disken (av nån anledning?) och satte disken i offlineläge på nått vänster. Så varje gång jag vill komma åt disken så säger windows att den inte är tillgänglig och att jag måste formatera den.

Jag har vart inne och snokat i disk manager men hittar bara 120/500 Gb av disken som visas som "raw-format" (hade just 120 Gb ledigt innan) och resten verkar vara helt borta. Jag har provat att byta bokstav på disken men utan resultat. Har även laddat ner Partition Manager och där kan man faktiskt se alla mina diskar, men jag vet inte hur jag ska få tillbaka dem. Vad göra? Mina lediga/upptagna volymer på disken specas som "local, not formated" 127Gb och "Unallocated" 337 GB

Det roligaste är att jag har valt att spara ALLT på just denna disken förutom OS och program, så det vore riktigt tråkigt om jag måste formatera om den.. :/

Någon som känner igen detta? Är tacksam för alla svar jag kan få!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

testa ladda ner en Ubuntu LiveCD, bränn på CD. Boota upp från den skivan och se om Ubuntu kan hitta nåt. Skitbra sätt att felsöka sånt där på.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)