webForumDet fria alternativet

Väcka dator ur S3 (Sleep)

Datorhårdvara

6 svar · 1 139 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Hur väcker man en dator ur det läget om man bara har USB tangentbord?

Sen upptäckte jag i bioset att man kunde ställa in AHCI version (AHCI har väl med sleep o göra?); 1.0, 2.0 eller 3.0.

När jag försätter datorn i sleep-mode så förblir den så och dessutom är fläkten på hela tiden.
Jag retar mig över att olika datorer beter sig olika - jag har tre datorer hemma och på två av dem funkar det OK.
Det är olika moderkort/bios på samtliga så därav frågetecknet.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Beskriv vilket OS, moderkort, grafikkkort osv... av den dator du har problem med?
När formaterades den senast?
Hur gammal är den?
(Om det är en laptop) Batteriets ålder?

Det är en stationär dator, här följer specifikationerna

OS: Win7 Beta 64 bit - installerad ungefär sedan betan släpptes tillgänglig
Moderkort: Gigabyte GA-P35-DS3
Grafikkort: Geforce 8800 GTX
RAID setup (ifall det påverkar saker)
Minne: 8Gb
CPU: AMD

Jag har varit med om detta en gång innan att datorn fastnar i ett sådant läge att fläkten fortfarande snurrar. Men jag har för mig att det inte var S3 utan ett annat läge där inte bara RAM får ström utan även annat, däribland fläkten.
Men jag minns inte vad jag gjorde - kanske att jag ändrade nåt i bios (just detta med bios är så mystiskt just eftersom inställningarna skiljer sig så otroligt från gång till gång). Sedan har jag även varit med om detta att jag inte får igång datorn igen med powerknappen - för om man stänger av väckning genom USB så har man väl bara power kvar?

Vet du något om detta med AHCI ver1, 2 och 3?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tror nog att det är ACPI snarare än AHCI du tänker på.

Oj, du har helt rätt - orkar inte boota nu för att dubbelkolla, men jag var helt inne på AHCI ett tag så jag måste ha blandat ihop det.
ACPI är det alltså.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Hidden Windows 7 Tool Troubleshoots Sleep Mode Problems

http://www.sevenforums.com/customization/10781-hidden-windows-7-tool-troubleshoots-sleep-mode-problems.html
Cred: lifehacker ;)

The report lists all of the devices that are causing problems with sleep mode
http://lifehacker.com/5260396/hidden-windows-7-tool-troubleshoots-sleep-mode-problems
och
http://www.sevenforums.com/tutorials/4569-power-efficiency-diagnostics-report.html
Så, hoppas det löser sig.

Tack LoLo, jag har faktiskt sett den eller en variant av den tråden men inte hittat den igen nu när jag var på jakt efter info. Schysst att du hittade den åt mig.

Rapporten som den genererade åt mig var intressant eftersom den ger mig några hänvisningar till var problemen kan ligga. Min nuvarande konfig ser ju lite annorlunda ut än på mina två andra datorer där sleep funkar utan problem. Här har jag tex en usb hub och vad vet jag hur den påverkar datorn.
Jag har varit med om att det inte går att försätta datorn i sleep eller att den vaknar av sig själv.
Mitt nuvarande problem är dock att den sover och inte längre vaknar ... fast jag inser att den kanske inte sover alls utan bara försöker i o med att fläkten fortfarande låter (trots att det är S3 (har för mig att det finns ett läge där fläkten låter och att datorn är mer igång än bara minnet)).

Ska gräva lite mer, så tack så länge.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)