Tjo!
Satt och spelade COD5 igår och då hängde sig hela datorn mitt i allt. "Ok" tänkte jag, bröt strömmen och trodde att det var något fel på spelet. Testade att spela igen och samma sak hände då. Fick bryta strömmen och starta om men då ville inte datorn starta, kom till XP-loggan och sen blev det bara svart. När datorn hade stått ett tag så fungerade den igen. Idag så ville den inte starta men kom igång efter ett tag men frös bara så där när jag inte använde den för en kort stund, hade inget mer än Firefox igång då. Så nu har jag suttit hela dagen och slitit mitt hår.
Om jag inaktiverar grafikkortet (via felsäkert läge) så verkar allt flyta på som det ska i övrigt. Har testat att avinstallera och installera om med nya drivrutiner men det blir problem med en gång, datorn vill inte starta och skärmen blir flimrig.
Någonting verkar ju vara fel med grafikkortet (kylning?) men frågan är också om det kanske bara är för lite ström som är problemet. Satte i en ny hårddisk för ca ett halvår sedan och då kunde datorn helt plötsligt starta om sig, bara så där, några gånger i början men sen har jag inte haft några problem alls.
Har ett Asus Geforce 7600GS (AGP). Nätagget är på 340W och har ett antal år på nacken.
Någon som har nån aning om vad som kan tänkas vara problemet?
Har en logg också som kanske kan hjälpa på nåt sätt:
Datorn har startats om efter felsökningen. Felsökningen var: 0x100000ea (0x8630cbf0, 0x86114500, 0xf7ca2cbc, 0x00000001). Innehållet dumpades och sparades i: C:\WINDOWS\Minidump\Mini092409-02.dmp.
Har du Symantec PCAnywhere installerat? Inte säker om detta hjälper, men sökte på 0x000000EA. Göres på egen risk alltså.
Undvik problemet så här:
1. Klicka på Start, klicka på Kontrollpanelen och dubbelklicka på Bildskärm.
2. Klicka på Avancerat på fliken Inställningar och sedan på fliken Felsök.
3. Flytta skjutreglaget Maskinvaruacceleration till Ingen, och avmarkera sedan kryssrutan Aktivera kombinerad skrivning.
4. Klicka på OK och sedan på OK igen.
Obs! De här åtgärderna förhindrar att grafikdrivrutinen programmerar grafikkortet felaktigt, men vissa funktioner och prestanda kan gå förlorade. Även om du kan öka maskinvaruaccelerationen från Ingen för att återställa funktioner och prestanda ökar detta risken för att problemet återkommer . Låt maskinvaruaccelerationen vara avstängd om du vill ha maximal stabilitet.
Tack! Ska se om det leder till något.
Har inte PCAnywhere installerat. Med F8 menar du systemåterställning? Det har jag provat utan resultat (vilket får mig mer att tro att problemet är hårdvarurelaterat).
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2