webForumDet fria alternativet

Total krasch. Vad har hänt?

Datorhårdvara

7 svar · 709 visningar · startad av mikaelsooh

Medlem sedan feb. 2007200 inlägg
Frågan#1

Skrev följande i ett annat forum igår:

*Win XP, TPtest eller hårdvara...
Vet inte om det är rätt forum, men ett problem som gör mig seriöst oroad har uppstått.

Förra helgen totalsanerade jag min stationära burk (med XP professional) och har återinstallerat allt som är nödvändigt för att den ska gå. Inga program eller liknande installerade.

Skulle köra ett TPtest här nu på förmiddagen. Startade igång det, gick ifrån datorn och när jag kom tillbaka var skärmen fylld av något som närmast kan liknas vid abstrakt konst. Någon form av vitt flimmer typ.

Testade med resetknappen, inget hände. Testade med startknappen, inget hände. Bröt strömmen och startade om. Kom inte ens till BIOS-skärmen. Andra gången uppstod ett liknande, fast svartaktigt flimmer. Tredje gången lyckades jag komma in i windows igen.

Allt verkade funka och jag skulle köra TPtest igen. Samma sak. Mönstret dessutom i stort sett identiskt.

Nu vågar jag knappt prova att starta datorn. Någon som har ett tips på vad jag ska kolla efter? Vad kan vara fel?

/M*

Fick då tipset att det kunde vara grafikkortet. Kollade så att allt satt i och provade idag att starta om burken. När jag så gjorde dök biosskärm upp, sedan windows laddning och sedan svart.

Ingenting händer. Jag bryter tillslut strömmen och försöker starta om. Ingenting. Datorn startar inte ens, inte ett ljud, inte ett pip, inte en lampa som blinkar.

Vad kan ha gått fel? Var ska jag börja leta? Är det någon som vågar sig på en gissning eller ett förslag är jag ytterst tacksam!

/M

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Om datorn är totalt stendöd och ingen fläkt går igång när du startar så sätter jag min näsa på att det är nätdelen.
Det är inga större konstigheter att byta den själv, även om man inte är van vid att mixtra med datorer. Kostar väl allt från 300-1000 kr gissar jag.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag skulle testa med ett annat grafikkort...

Tack för tipsen!

Hur man testar med ett annat grafikkort kan jag räkna ut... men finns det nåt bra sätt att testa nätdelen utan att köpa ny?

Sedan är jag lite fundersam angående grafikkortet. Skulle den inte starta om det var det som felade?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Datorn startade ju efter ett par försök? Kan ju t ex. ha att göra med att komponenter svalnat av en aning.

Det finns vad jag vet inget enklare sätt att testa en nätdel än att byta ut den eller att testa den i en annan dator. Att mäta spänningarna kan man förstås göra, men det är ju svårt att simulera hur nätaggregatet beter sig under last.

Fel av mig. Ja, den startade ett par gånger. De senare gångerna jag försökte mig på det hade den dock varit avstängd ett tag så inga komponenter var varma vid startförsöket.

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

mikaelsooh skrev:

Datorn startar inte ens, inte ett ljud, inte ett pip, inte en lampa som blinkar.

Det är detta som får mig att tro att nätdelen är kass. :)

Jo, det låter ju rimligt. Får undersöka saken och se om jag kan få tag på nån begagnad för att testa.

250 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)