Jag sitter här igen och tänker, ska jag skaffa en Macbook Air eller inte?
I början av året fick ju Air en ny grafikprocessor och snabbare processor. Men samtidigt så har en macbook på 13 " kommit vilken är otroligt prisvärd. Men saken är den att jag har en gammal powerbook, en 15" med 1,67 Mhz processor och 1,5 GB ram som fortfarande gör jobbet otroligt väl. Jag surfar, jag fixar med photoshop och skriver lite kod. Så om jag skall byta från den vill
jag byta till nåt annorlunda känns det som, och MB Pro känns bara som
en hetare version av vad jag redan har, medan Air är nåt nytt, nåt
härligt.
Hur är det med nya Air prestandamässigt? Klarar den lite
småphotoshoppande, ett tiotal tabbar öppna samtidigt i firefox och
kanske en filmfil som jobbar med liten storlek i nåt hörn? Särskilt om
man jämför med min nuvarande PB tar jag emot åsikter. Bör jag byta?
Eller skall jag stanna med min PB tills vidare? För spel har jag
XBox/PS3/Wii, så det är inget som jag kommer ägna mig åt. Hur varm
blir Air? PBn blir minst sagt lite het...
Emotser gärna allas feedback, positivt som negativt om Air och även om
mina bytestankar.
Den kan bli hyfsat varm ibland, men det är mestadels om man besöker sidor med flash. Det finns dock hjälpprogram som ser till att belastningen hanteras på ett bättre sätt bl.a. genom att sänka processorhastigheten och optimera fläkten vid vissa temperaturer. Datorn fixar det mesta, till och med när jag kör den mot min 24" på jobbet hänger den med. Det är att rekommendera att skaffa SSD-disken.
Sedan jag började med ljudredigering har jag dock märkt att den kan vara lite långsam när jag kör många spår. Den är inget prestandamonster, men för mina användingsområden hänger den med mer än väl.
Gislaved, hur klarar den att se på HD-trailers? och den inbyggda högtalaren är ju bara mono, hur låter den egentligen? Inget man står runt och festar kring förstår jag ju, men är det lyssningsbart på tex youtube-filmer och sånt?
Jag kikade lite på Apples sida och det verkar som man bara kan ha 2GB RAM i Air och det är lite väl lite tycker jag. Iaf om man har ett antal tunga program öppna samtidigt. Då kan det bli lite segt. Min iMac CoreDuo med 1.5GB minne började bli allt för slö då jag hade Photoshop, FireFox, Zend Studio öppna samtidigt och några program till.
och den inbyggda högtalaren är ju bara mono, hur låter den egentligen? Inget man står runt och festar kring förstår jag ju, men är det lyssningsbart på tex youtube-filmer och sånt?
Gislaved, hur klarar den att se på HD-trailers? och den inbyggda högtalaren är ju bara mono, hur låter den egentligen? Inget man står runt och festar kring förstår jag ju, men är det lyssningsbart på tex youtube-filmer och sånt?
Ljudet är förvånansvärt bra. Jag använder den ibland för att kika på film när jag är i stugan på helgerna och har aldrig reagerat över att ljudet ska vara dåligt. HD-trailers rullar på som de ska verkar det som efter ett snabbtest.
För min del är det flera saker som talar emot MacBook Air.
Dels tycker jag att prislappen är lite i överkant om man jämför med MacBook Pro 13", och dels tycker jag att det är helt obegripligt att datorn bara levereras med 2 GB minne (ej uppgraderingsbart). Sen tycker jag också att batteritiden kunde ha varit lite bättre, eller att man åtminstone haft ett batteri som är lätt utbytbart.
Min tre år gamla MacBook har ungefär samma prestanda och ungefär samma batteritid (dessutom är det lätt att byta batteri), tycker att prislappen borde medge fler fördelar än lägre vikt, smidigare format.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e