webForumDet fria alternativet

Montering av ny hårddisk, mellanrum mellan diskar?

Datorhårdvara

8 svar · 757 visningar · startad av Compusa

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Frågan#1

Har köpt en ny hårddisk (sata) till min stationära och tänkte även behålla den gamla. Verkar dessvärre vara ganska taskigt med utrymme i datorn. Bästa platsen för den nya hårddisken är direkt ovanför den gamla hårdisken men då de ligger de direkt mot varandra, dvs knappt något mellanrum mellan den nya diskens undersida och den gamla diskens ovansida. Har detta någon betydelse? Bör jag undvika en sådan montering eller är det bara att köra på???

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Värmen är hårddiskens andra fiende, Byt helt enkelt ut den gamla. Skaffa dig en e-Sata burk för de tillfällen som du behöver föra över material.
Det finns sällan behov av mer än en (1) disk i datorn tycker Lasp.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Du har inte plats för en fläkt framför hårddiskarna?

Den gamla disken var en sata 250 gb och den nya är en 1000 gb sata-disk. Datorn ifråga är tänkt att fungera som en hemma-servern och tanken är att Ubuntu Server x64 ska ligga och snurra på den nya disken och att den gamla disken ska användas för backup. Det finns ju mer utrymme upptill men där finns det inget som riktigt håller uppe disken förutom skruvarna..

Quid skrev:

Du har inte plats för en fläkt framför hårddiskarna?

Vill helst inte ha det. Helt idiotiskt att det inte riktigt går att fästa disken ordentligt eftersom det egentligen finns gott om utrymme mellan cd/dvd-läsaren och hårddisken...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Tror inte det gör så mycket om dom ligger ihop, har kört så länge i min hemma server utan problem.

Det man kan göra är att om en disk är varmare än den andra att du monterar den så att den får bäst kylning (ovansidan fri)

Det räcker gott med att skruvarna håller uppe disken.

GunnarD skrev:

Tror inte det gör så mycket om dom ligger ihop, har kört så länge i min hemma server utan problem.

Det man kan göra är att om en disk är varmare än den andra att du monterar den så att den får bäst kylning (ovansidan fri)

Hmm, detta får nog bli en nödlösning. I och för sig så satt den gamla disken med undersidan mot en "plåtbotten" med flera lufthål/cirkulationshål och rejält med utrymme upptill. Kanske skulle man kunna vända denna disken så att ovansidan ligger mot där iställen och den andra disken ligger direkt mot men med ovansidan upptill?

Quid skrev:

Det räcker gott med att skruvarna håller uppe disken.

Märkte att jag tyvärr bara verkar komma åt med att få en skruv från ena sidan. De lediga platserna som finns verkar inte riktigt vara anpassade för hårddiskar. Har ju två stycken anslutningar för sata-datakablar på moderkortet. En svart och en vit.

Det finns skenor som gör att du kan sätta en 3.5"-disk i en 5.25"-plats.
http://www.deltaco.se/article.aspx?ItemID=RAM-2

Prata med en lokal datafirma, dom brukar ha sånt liggande.

Det där låter precis som något jag är ute efter. Stort tack för hjälpen. Återkommer i tråden när jag kollat upp detta med min lokala datafirma.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)