webForumDet fria alternativet

Död dator?

Datorhårdvara

9 svar · 559 visningar · startad av SilvioF

Medlem sedan juni 2000547 inlägg
Frågan#1

Tidigare idag så startade jag upp min stationära dator, vilket fungerade bra.
Ungefär 30 minuter senare stängde jag av den då jag kom på att jag skulle installera min nya DVD-spelare som jag fick hem igår.
Jag stängde av den via operativsystemet, drog ut strömsladden och sedan alla andra sladdar som sig bör, skruva upp lådan, kopplade bort den gamla DVD-spelaren och satte in den nya.

När jag sedan skall starta upp datorn igen så går fläktarna igång i bråkdelen av en sekund (det verkar som att ström kommer fram men sedan bryts) och ingenting vill starta.

Power-LED på moderkortet lyser så jag tror inte det är strömmen det är fel på.
Jag har provat att koppla ur allt (HDD, DVD, RAM, grafikkort och all kringutrustning) förutom CPU. Jag har t.o.m. provat att koppla in den gamla DVD-spelaren igen.
Samma sak händer med ovanstående felsökning.
Självklart har jag kontrollerat alla sladdar och kablar så att de sitter som de skall.

Kan det vara att min CPU har lagt av och jag måste äta nudlar i ett par månader framöver?

Tacksam för svar då jag är helt vilse gällande hårdvara. :(

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Testa att ta ut ram-minnet och starta med bara moderkort och cpu.

Quid skrev:

Testa att ta ut ram-minnet och starta med bara moderkort och cpu.

erh..

SilvioF skrev:

Jag har provat att koppla ur allt (HDD, DVD, RAM, grafikkort och all kringutrustning) förutom CPU.

Ah, sorry :)

Om datorn inte piper något alls utan minnet i så är det antingen moderkortet eller CPUn som är kasst, men det är ju omöjligt att veta vilken av dom. Om du har tur så kanske du har någon polare med en CPU av samma typ som du där du kan testa din?

Annars finns det säkert någon lokal datafirma där du kan lämna in den för ett kostnadsförslag, det brukar inte kosta så mycket.

Fasen också.. Det var det jag var rädd för.

Tack för hjälpen.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testat att göra en CMOS-reset?

muskot skrev:

Testat att göra en CMOS-reset?

Funkar inte heller.

Tyvärr så verkar det som att det inte heller hjälpte med ny processor (jag var ändå tvungen att uppgradera så det kanske inte gjorde så mycket att jag köpte en ny).

Kan det vara moderkortet som har vikt hädan månntro, även fast power-indikatorn på moderkortet lyser som den skall?

Ja, moderkortet kan mycket väl ta emot ström och indikera fast det är trasigt, det beror ju helt på vilken del av det som har gått sönder.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Integrerad grafik? Skulle ju även kunna vara nätaggregatet...

inget integrerat gfx.
nätaggregatet funkar på tjejens dator så det är det inte heller något fel på.

håller jsut nu på att försöka få tag på ett annat moderkort för att testa. förhoppningsvis har någon ompis ett gammalt som ligger och "skräpar".

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)