OK
Problemet är detta . Tittar ja på e film via datorn på plasman så får jag oavsett hur ja gör en felskalning . altså bilden tar inte upp hela skärmen som den borde.
Använder ja dvdn o kolla täcker bilden hela skärmen o bilden bli perfekt
Men kör jag VGA ut till skärmen får ja svarta fält ovan o under bilden. den blir ihoptryckt.
samma fenomen som o kolla på en widescrean film på en vanlig tv.
Någon som vet nått bra tipps eller har en aning om vad ja missat
Vad är det för tv? Klarar den att köra pixelmappat och går det att stänga av under- eller overscan? Om inte brukar det finnas inställningar för att motverka detta i grafikkortdrivrutinernas inställningar.
Är en samsung Ps-42Q7H
Läste lite mer o den klarar 720p men av nån anledning verkar den inte stöda 1280*720
utan 1024*768 men den skalar lik förbannat upp bilden fel. bilden blir för liten
men verkar luta åt att windows behandlar den som en vanlig skärm o inte Widescrean
Det är ju för att det inte är Widescreen-skärm, den har ju upplösning 1024x768 vilket är 4:3 men pixlarna är avlånga vilket ger en 16:9-form.
Så jag misstänker att när TVn får en 4:3 signal ifrån datorn så vet den att detta är fel och försöker kompensera för det igenom att förvanska bilden.
Det är ju för att det inte är Widescreen-skärm, den har ju upplösning 1024x768 vilket är 4:3 men pixlarna är avlånga vilket ger en 16:9-form.
Så jag misstänker att när TVn får en 4:3 signal ifrån datorn så vet den att detta är fel och försöker kompensera för det igenom att förvanska bilden.
jo det har ja förstått också
men frågan e hur man löser det
Ati har ju theater mode man kan köra (Video överlagring) men Nvidia sluta stödja de o skyller på kopieringsskydd. så vad gör man
Tyvärr så tror jag inte felet sitter i datorn, utan i TVn och pga. att det är 4:3 i 16:9-format så måste den ju trixa själv för att få till det. Jag lyckas inte heller hitta någon information om huruvida TVn kan pixelmappa eller inte, och kan den inte den är så känns det som ett hopplöst fall.
Den skalar upp all bild rätt utom vga
det beror ju på att uplösningen den får inte är 16:9
Men gick o lösa enkelt tack vare mediaspelaren classic
säger åt medispelaren o inte behålla propotionerna o skala videon till 16:9 o Wipps perfekt bild i rätt format på tv:n
Nu ska ja bara få mediaspelaren o spara den inställningen så ja slipper göra de för varje gång eller skapa ett makro som gör det o drar upp fullskärm med ett snabbkomando ..