Verkar som att det primärt är smådatorer försedda med XP home som finns att köpa där ute på nätet. Då jag skyr XP home som pesten och skulle skicka ut det fortare än _ _ _ vill jag inte gärna betala för det.
Någon som vet vart jag får tag på lämplig minivariant med Linux alt. utan OS?
Nu kanske du menade en shuttle eller liknande, isf kan du ju köpa den barebone som komponenter och bygga ihop själv. Men om du menar en laptop, bör du kika på Asus eee, som är en mini-laptop som du kan få med Linux förinstalerat.
Sorry... min bristande kunskap och förmåga att uttrycka mig. Det är en liten liten laptop (netbook?) jag är ute efter. I stil med Asus eee. Men dom eee jag hittar levereras med XP home bortsett från den absolut snålaste varianten vars prestanda är klart under vad jag är ute efter.
Efter att ha gått och velat i månader slog jag till i fredags och skaffade mig en Samsung NC10 med målet att slänga in just Linux. I Kubuntu 8.10 ville inte det trådlösa nätet funka men det snurrar på bra med 9.04. Det är en alpha dock så tycker du inte om en massa pill när eller om saker slutar funka efter en uppdatering tycker jag nog att du borde vänta tills den släpps för release.
Det som är lite trist med NC10:an är att den är lite dyrare än de flesta andra netbooks och att de snygga, häftiga och oftast helt onödiga gränssnittseffekterna laggar lite.
Strunta i att det är XP som ingår. MS har avtal med netbooktillverkarna så att XP kostar så lite som möjligt; har för mig att det bara var runt 20-50 spänn. Med en USB-sticka till hands är det inga svårigheter att få in Linux.
Efter att ha gått och velat i månader slog jag till i fredags och skaffade mig en Samsung NC10 med målet att slänga in just Linux. I Kubuntu 8.10 ville inte det trådlösa nätet funka men det snurrar på bra med 9.04. Det är en alpha dock så tycker du inte om en massa pill när eller om saker slutar funka efter en uppdatering tycker jag nog att du borde vänta tills den släpps för release.
Det som är lite trist med NC10:an är att den är lite dyrare än de flesta andra netbooks och att de snygga, häftiga och oftast helt onödiga gränssnittseffekterna laggar lite.
Strunta i att det är XP som ingår. MS har avtal med netbooktillverkarna så att XP kostar så lite som möjligt; har för mig att det bara var runt 20-50 spänn. Med en USB-sticka till hands är det inga svårigheter att få in Linux.
Ofan, Så man betalar alltså inte mer än så? Dåså... dags att gå vilse i djungeln.