webForumDet fria alternativet

Vilken kombination för 1080p?

Datorhårdvara

6 svar · 784 visningar · startad av Tulork

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg
Frågan#1

Står inför ett svårt val som måste beslutas om i nästa vecka. Det är som så att jag köpt min drömTV, men det visar sig nu att min dator inte riktigtpallar trycka ut en blue-ray 1080p x264 till min tv. Resultatet blir att bilden speedas upp och saktas ned, samt att ljudet kommer efter.

Min processor står på full load, på båda kärnorna. Jag har provat olika codecs eftersom detta kan påverka... men jag får fortfarande samma resultat.... alltså, min dator är för klen x(

Nu har jag dock ett dilema... ska jag investera i moderkort, processor, minne och ett "ok" grafikkort för totalt 5000kr:

ASUS M3A78-T AM2+ ATX
Corsair XMS 2 Xtreme 2st 1GB DDR2
AMD Phenom X4 9950 2.6 GHz
ASUS GEFORCE 9600GT 512MB DDR3 PCI-E DVI SILENT

Eller ska jag ha kvar min nuvarande setup:
AMD 64 x2 DUAL CORE 3800+
4GB minne

och investera i ett lite grymmare grafikkor som avlastar mina cpu?

Help me :bire

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

köp en popcorn eller Tvix, troligen billigare än att uppgradera din PC och du slipper alla codec trassel.

Haft mediaspelare tidigare, och det inte inget för mig. Jag får mer för pengarna om jag uppgraderar min dator eftersom den inte bara används till film...

Så frågan återstår... bra grafikkort, eller medelbra grafikkort och en uppdatering av moderkort, processor och minnen.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tulork skrev:

Haft mediaspelare tidigare, och det inte inget för mig. Jag får mer för pengarna om jag uppgraderar min dator eftersom den inte bara används till film...

Så frågan återstår... bra grafikkort, eller medelbra grafikkort och en uppdatering av moderkort, processor och minnen.

Popcorn Hour eller Twix är ingenting att rekommendera IMHO, duger bara om man har låga krav. Kör man t ex. XBMC på PC:n har man inget "codec-trassel".

När det gäller uppspelning av HD-material brukar man ju säga att man minst behöver en C2D 3 GHz för att spela upp "allt" utan hjälp från GPU. När det gäller GPU-accelererad avkodning gäller det ju att programvaran har stöd för hårdvaruavkodning av det aktuella formatet.

Eftersom AMD för närvarande ligger efter Intel i prestandaracet även när det gäller prestanda per klockcykel behövs alltså en AMD-processor med en klockfrekvens på långt över 3 GHz för att vara på den säkra sidan när det gäller CPU-avkodning. Om man som i fallet Phenom har fyra kärnor behövs antagligen inte riktigt lika hög frekvens om uppspelningsprogrammet har bra stöd för detta.

Om du kör Linux och använder XBMC räcker din gamla CPU tillsammans med ett skapligt nytt nVidia-kort (8xxx eller senare):
http://xbmc.org/forum/showthread.php?t=45525

Tack för ett bra svar :)

jag kommer nog satsa på en total uppgradering i så fall... cpu, minne, moderkort och ett medelbra grafikkort. Det borde räcka med

ASUS M3A78-T AM2+ ATX
Corsair XMS 2 Xtreme 2st 1GB DDR2
AMD Phenom X4 9950 2.6 GHz
ASUS GEFORCE 9600GT 512MB DDR3 PCI-E DVI SILENT

right?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Snåla inte med minnet, 1 GB-stickor är väl smått. Köp åtminstone 2x2 GB. Sen har jag personligen bättre erfarenhet av Gigabyte när det gäller moderkort, Asus har gått ned sig lite IMHO.

Varför inte Phenom II?

muskot skrev:

Snåla inte med minnet, 1 GB-stickor är väl smått. Köp åtminstone 2x2 GB. Sen har jag personligen bättre erfarenhet av Gigabyte när det gäller moderkort, Asus har gått ned sig lite IMHO.

Varför inte Phenom II?

Har redan 2 stickor till hemma.

Jag har bättre erfarenhet utav Asus (bara kört med Asus de senaste 5 åren... vilket iofs betyder att jag satt skygglapparna framför ögonen vad gäller andra produkter)

Phenom 2 är ca 500-600 kronor dyrare.. pengar jag hellre lägger på grafikkort.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)