webForumDet fria alternativet

Datorn hittar inte sina egna HD:s

Datorhårdvara

24 svar · 2 359 visningar · startad av trexter

Medlem sedan mars 20021 889 inlägg
Frågan#1

Efter en plötslig shutdown blev några filer i mitt windows "korrupta" och datorn gick inte att starta igen. Aha, tänkte jag, jag stoppar in den här recover-skivan jag fick med datorn för att reparera skiten. Efter att den tankat i en sekund upptäcker jag dock att det står "all data kommer tas bort från c:\" så i panik stänger jag av datorn.

... Nytt felmeddelande: No "NTFLS" (eller liknande) found..

Jahapp... Jag laddar ner en annan version av Windows, lägger den på en bootCD och försöker köra igång. Ges inte möjligtheten att reparera c:\ utan får i stället förlita mig på att gå in i ett slags konsollmode för reparation.

Följer den här hemsidan:

http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm

One more suggestion from MVP Alex Nichol

"Reboot, this time taking the immediate R option and if the CD letter is say K: give these commands

copy K:\i386\ntldr C:\
copy K:\i386\ntdetect.com C:\

(two other files needed - just in case)

1. Type: attrib -h -r -s C:\boot.ini del C:\boot.ini

2. Type: BootCfg /Rebuild

Efter att jag gjort detta, dvs. kört BootCfg /Rebuild uppstår dock ett problem.
Jag ombeds att svara på två frågor, som jag överhuvudtaget inte hade kompetensen att svara på (läs: jag borde inte ha fingrat med de där kommandona från första början eftersom det var över min nivå :r).

I alla fall skrev jag in "c" och "c"...

Nu, efter detta........
har jag en dator som inte hittar sina egna hårddiskar.
Jag kan inte ens köra en windowsskiva, eftersom den ger mig "disc read error", "couldn't find hard drives" etc.

Sammantaget: fan, fan, fan. #¤/(%#)¤=8)43.

----------

Vad är bästa lösningen på detta?
Att återhämta förlorad data har jag gett upp, bara jag går igång skiten i gen är jag lycklig. :P

Kan man lämna in datorn till någon? Vad kostar sådant på ett ungefär.

Jag har en känsla av att jag ställt till det ganska rejält
och lovar mig själv att aldrig aldrig mer försöka fixa datorproblem jag inte förstår mig på. Aaaaaa........... !!

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg

Har du möjlighet att sätta in hårddisken i någon annan dator?
I så fall finns det program som kanske kan hjälpa till att återskapa data på hårddisken.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

När hittas inte diskarna, är det när OS försöker laddas/installeras eller redan innan det?

The_Hulk skrev:

Har du möjlighet att sätta in hårddisken i någon annan dator?
I så fall finns det program som kanske kan hjälpa till att återskapa data på hårddisken.

Nja.... tveksamt. Det är på en bärbar dator och är inte så insatt i hur man fixar med sådant. Är det något som går att göra med bärbar?

legis skrev:

När hittas inte diskarna, är det när OS försöker laddas/installeras eller redan innan det?

Det är innan det.
När filerna från boot-cdn o det nya windowset ska "laddas in" för att kunna på börja installationen.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

trexter skrev:

Nja.... tveksamt. Det är på en bärbar dator och är inte så insatt i hur man fixar med sådant. Är det något som går att göra med bärbar?

Finns att köpa en liten, billig konverterare som gör att du kan sätta in din lilla hd i en stationär dator.

(efter att du plockat ut hd:n från den bärbara alltså)

Okay. Det låter lovande.
Men... är det något projekt som är lönt att ge sig på om man inte är så hemma på det? Jag kan visserligen läsa in mig på det, men jag har inte lust att ställe till med ännu fler problem =)

Om jag kopplar in HDn till en annan dator, kan jag då också fixa den så att jag sedan kan återinkoppla den i bärbara o installera om windows?

Som jag förstår det är det "bootcfg /rebuild"-kommandot som verkligen ställt till det. Går det att "göra rätt" "genom" en annan dator?

Om någon duktig student i Malmö läser detta kan kom ju säga till så betalar jag gladeligen lite för att få det fixat annars..... =)

Det enda bootcfg borde gjort i ditt fall är att scanna installerade OS och gett dig alternativ att lägga till i boot options. Den borde inte klaga på att den inte kan hitta diskar under en nyinstallation p.g.a. detta. Därför tror jag inte ditt problem har med kommandot att göra, utan snarare är ett hårdvaruproblem (fysiskt problem med disken).

Kommer du in i recovery console nu, om du startar upp med skivan? Om du gör det, testa gå in och skriv bootcfg /scan. Se om den hittar något.

Du har inte möjlighet att köra igång en Reparation heller via skivan?

Med det här tillbehöret så kan du koppla in en 2.5" hårddisk till en USB-port på datorn
http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=8903255

legis skrev:

Kommer du in i recovery console nu, om du startar upp med skivan? Om du gör det, testa gå in och skriv bootcfg /scan. Se om den hittar något.

Du har inte möjlighet att köra igång en Reparation heller via skivan?

Nej, kommer inte in på varken eller.

jag har pillat ut hårddisken nu =)
hur vet jag om den är 2.5", det står ju inte... det är en
acer aspire 5100 .

orkar ju inte mäta .. :p

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

Det är en 2.5" ;)
Väldigt ovanligt med annat i laptops.

Ska försöka leta upp en sån där grunka då, som kan koppla in HD:n till stationär. Men några fler frågor:

1: Namn på program som kan söka genom kraschad HD för att försöka få
till stånd en recovery?

2: Vad gör jag sedan för att "få igång" HD:n igen o kunna installera om windows på den? "Totalformatering"? Genom??

Om det inte går får jag väl köpa en ny HD o peta in i bärbara men det vore ju trevligt om jag slapp. =)

Tack för alla svar.

En nackdel med vissa recovery cd är att ibland kräver att det finns en eller flera dolda/synliga partitioner på hårddisken där de har sparat undan lite data.

Så det kanske hade fungerat med en riktig windows installations cd och inte en recovery cd.

Är det någon viktig information på hårddisken? I så fall är det nog enklast att koppla in hårddisken via USB-anslutningen.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Inom Linux världen finns det många Live CD för att kolla in hårddiskar och ställa tillbaka MBR och liknande.
Alla borde ha en sådan USB enhet som tar diskar direkt. Notera att den du fick tips om även tar Sata diskar och har egen strömförsörjning till disken för de pengarna. Kolla var DigitalData har närmsta återförsäljare! Finns nog annars hos NetOnNet.

har köpt nå n slags skal som är som adapter som man ska lägga hårddisken i men den går inte riktigt in trots att det ska va rätt storlek 2.5 "är det meningen att man ska skruva av den där metallplattan med runda svarta hål på som sitterpå hdn?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Oftast har de diskar som sitter i en bärbar ett extra hölje. Vissa har en annan kontakt som konverterar, det finns nog på HP och Toshiba. Så skruva disken ren.

Japp, det gick vägen tillslut. Har kopplat in den i USB-grejen.
Men hårddisken dyker ej upp i "den här datorn".
Usb-mojängen lyser med en röd lampa.

Kolla i Diskhanteraren om den syns där.

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)