Har du möjlighet att sätta in hårddisken i någon annan dator?
I så fall finns det program som kanske kan hjälpa till att återskapa data på hårddisken.
Efter en plötslig shutdown blev några filer i mitt windows "korrupta" och datorn gick inte att starta igen. Aha, tänkte jag, jag stoppar in den här recover-skivan jag fick med datorn för att reparera skiten. Efter att den tankat i en sekund upptäcker jag dock att det står "all data kommer tas bort från c:\" så i panik stänger jag av datorn.
... Nytt felmeddelande: No "NTFLS" (eller liknande) found..
Jahapp... Jag laddar ner en annan version av Windows, lägger den på en bootCD och försöker köra igång. Ges inte möjligtheten att reparera c:\ utan får i stället förlita mig på att gå in i ett slags konsollmode för reparation.
Följer den här hemsidan:
http://www.michaelstevenstech.com/XPrepairinstall.htm
One more suggestion from MVP Alex Nichol
"Reboot, this time taking the immediate R option and if the CD letter is say K: give these commands
copy K:\i386\ntldr C:\
copy K:\i386\ntdetect.com C:\(two other files needed - just in case)
1. Type: attrib -h -r -s C:\boot.ini del C:\boot.ini
2. Type: BootCfg /Rebuild
Efter att jag gjort detta, dvs. kört BootCfg /Rebuild uppstår dock ett problem.
Jag ombeds att svara på två frågor, som jag överhuvudtaget inte hade kompetensen att svara på (läs: jag borde inte ha fingrat med de där kommandona från första början eftersom det var över min nivå :r).
I alla fall skrev jag in "c" och "c"...
Nu, efter detta........
har jag en dator som inte hittar sina egna hårddiskar.
Jag kan inte ens köra en windowsskiva, eftersom den ger mig "disc read error", "couldn't find hard drives" etc.
Sammantaget: fan, fan, fan. #¤/(%#)¤=8)43.
----------
Vad är bästa lösningen på detta?
Att återhämta förlorad data har jag gett upp, bara jag går igång skiten i gen är jag lycklig. :P
Kan man lämna in datorn till någon? Vad kostar sådant på ett ungefär.
Jag har en känsla av att jag ställt till det ganska rejält
och lovar mig själv att aldrig aldrig mer försöka fixa datorproblem jag inte förstår mig på. Aaaaaa........... !!