webForumDet fria alternativet

Bärbar dator för 3D-modellering?

Datorhårdvara

3 svar · 975 visningar · startad av Melea

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg
Frågan#1

Hej!

Fått i uppdrag av min brorsa att kolla vad det finns för datorer ute på marknaden för 3D-modellering, och vad som är viktigast, minne, grafik eller processorkraft.
Han jobbar bland annat i Maja, Rhino och 3D Studio Max.
Vad krävs? Kom gärna med förslag på datorer eller tips på vad man ska leta efter!
Det är en jungel som jag inte varit insatt i på några år så kan inte riktigt hjälpa honom i det han letar efter.

Tack ska ni ha på förhand! :bire

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Sedan jag har kollat in på LDD så tror jag att allt är möjligt.
http://ldd.lego.com/
Säkert inte vad du frågar efter, men kula att visa vad man kan göra i 3D idag

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Melea skrev:

Hej!

Fått i uppdrag av min brorsa att kolla vad det finns för datorer ute på marknaden för 3D-modellering, och vad som är viktigast, minne, grafik eller processorkraft.
Han jobbar bland annat i Maja, Rhino och 3D Studio Max.
Vad krävs? Kom gärna med förslag på datorer eller tips på vad man ska leta efter!
Det är en jungel som jag inte varit insatt i på några år så kan inte riktigt hjälpa honom i det han letar efter.

Tack ska ni ha på förhand! :bire

Jag har inte kört så mycket mer än lite handledning med studenter i 3D den senaste tiden men mycket minne och ett vasst grafikkort är att föredra. T.ex. något nvidia quadrokort som även finns i laptopvarianter.

En kollega som håller i 3D-kurser kör på en Dell XPS med dubbla nvidia kort (sli)

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Tack för era snabba svar!

Quadrokort verkar vara rätt så dyra. Maxgränsen ligger nog på 12 000:- vad jag har förstått.
Så, mycket minne och ett vasst grafikkort ska jag leta efter. Vad finns om man inte kör på quadro?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)