webForumDet fria alternativet

Hjälp med datorköp

Datorhårdvara

6 svar · 562 visningar · startad av Type

Medlem sedan mars 20021 239 inlägg
Frågan#1

Hej alla
Nu är det brådis. Eller ja, sådär.

En gammal hårddisk (minst 3 år) gav upp idag och jag fick mig då en funderare... Min dator börjar bli till åren och jag inbillar mig att den snart också kommer lägga av. Därför tänkte jag köpa nya delar. Jag vill lägga så lite som möjligt men ändå kunna bygga vidare vartefter.

Därför tänkte jag satsa på processor, moderkort och minne i en första uppdatering. Grafikkort kan jag komplettera med senare tänkte jag.

Jag hittade ett uppgraderingspaket på dustinhome (jag tänker nog försöka handla allt där då jag har gratis frakt):
# ASUS P5Q PRO (art. nr. 5010145148)
# Corsair XMS 2 Xtreme 4GB (2X2GB) DDR2 (art. nr. 5010113717)
# Intel Core 2 Quad Q9550 (art. nr. 5010199709)

Det som är dyrt där är processorn som är ruskigt dyr (3200 kr). Är det värt pengarna att köpa fyra kärnor? När märker man av de? Jag har haft en kärna nu och får panik när jag packar upp saker då datorn i stort sett inte går att använda då.

Vad säger ni om delarna jag valt och mitt sätt att resonera? Jag vill verkligen installera Vista och få det att flyta fint även med aero och allt vad det kan heta. Kan jag det?

Tacksam för svar

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En quad ger dig väl inte så mycket kräm för vanliga program?
Minnena är väl inte de billigaste heller.
Så försök att sätta upp en bättre samling.
Tar du en AMD får du mer för pengarna!
Om jag läste ditt inlägg rätt så var det väl hårddisken som la av, inte de andra grejorna!
Nu när i7 och DDR3 finns runt hörnet så blir det bättre pris på dessa grejor.
För att köra Aero så är det ju just ett bra grafikkort du bör ha.

Lasp skrev:

En quad ger dig väl inte så mycket kräm för vanliga program?
Minnena är väl inte de billigaste heller.
Så försök att sätta upp en bättre samling.
Tar du en AMD får du mer för pengarna!
Om jag läste ditt inlägg rätt så var det väl hårddisken som la av, inte de andra grejorna!
Nu när i7 och DDR3 finns runt hörnet så blir det bättre pris på dessa grejor.
För att köra Aero så är det ju just ett bra grafikkort du bör ha.

Tack för ditt snabba svar!
Jo, visst har du rätt i att det är hårddisken som pajat och behöver bytas ut. Men jag tänkte uppgradera systemet också när jag ändå ska byta hårddisk. Egentligen vill jag lägga en del pengar på dator (bara inte just nu). Därför tänkte jag välja tex en intel-processor och lite dyrare minnen (om man nu kan säga att 4GB för 500 kr är dyrt). Eller tänker jag galet?

Nu har jag diskuterat lite med en kompis och kommit fram till följande paket:

ASUS P5Q PRO P45 S-775 ATX
INTEL CORE 2 DUO E8500 3.1GHZ 6MB 1333MHZ S-775
HYPERX 4GB DIMM DDR2 1066MHZ PC8500 CL5 (2X2GB) SLI-READY
THERMALRIGHT ULTRA-120 EXTREME FÖR INTEL
NOCTUA NF-S12-1200 SILENT CASE FAN 120MM (2st)
SEAGATE BARRACUDA 7200.12 500GB 7200RPM SATA/300 16MB

Vad tror ni om detta paket? Det är framförallt huruvida de är kompatibla med varandra jag behöver hjälp med....

Mvh

Om ingen misstycker ang mitt sista paket (#4) så beställer jag detta idag... Någon sista kommentar?

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

Ja alltså, jag skulle nog ta mig en funderare kring detta:

"Egentligen vill jag lägga en del pengar på dator (bara inte just nu)."

Där säger du ju helt enkelt att detta är totalt onödigt. Är det onödigt? Varför tror du att burken kommer lägga av? Hur länge till vill du vänta innan du bränner på och köper de där riktigt feta grejerna du egentligen vill ha?

Kriko skrev:

Ja alltså, jag skulle nog ta mig en funderare kring detta:

"Egentligen vill jag lägga en del pengar på dator (bara inte just nu)."

Där säger du ju helt enkelt att detta är totalt onödigt. Är det onödigt? Varför tror du att burken kommer lägga av? Hur länge till vill du vänta innan du bränner på och köper de där riktigt feta grejerna du egentligen vill ha?

Tack för din synpunkt. Den är helt klart intressant. Jag väljer nog ändå beställa delarna. Annars kan man vänta i all oändlighet och nu är det flera år sen jag köpte sist. hoppas jag blir nöjd ;)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)