webForumDet fria alternativet

fel på grafikkort, processor eller moderkort?

Datorhårdvara

7 svar · 866 visningar · startad av andersah

Medlem sedan feb. 20095 inlägg
Frågan#1

När jag satt och spelade häromdagen så frös datorn helt plötsligt och rader av små vita prickar uppstod på skärmen, trodde det var en vanlig krash så jag startade om, visade sig att välkomstskärmen med märkeslogon hade prickarna fortfarande så tänkte att det är kanske fel på grafikkortet, men grejen är att hela datorn fryser när jag försöker starta upp den, ibland snabbare och ibland efter ett lite längre tag, prickarna är fortfarande där på märkeslogon men det är inget fel på windows startup skärmen, om jag nån gång lyckas komma förbi windows startup skärmen utan att den fryser så blir skärmen helt svart, om jag nu väntar så kommer den "blå skärmen" upp dundudunduuu. hinner inte läsa vad det står riktigt för nån säkerhetsåtgärd gör så att den startar om efter 2 sekunder. såååå eftersom jag inte har en aning om vad som rör sig innanför ett datornskal tänkte jag fråga här. om ni börjar snacka om BIOS och grejer så måste ni nog förklara lite mer ingående är jag rädd för.

tack

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Snurrar alla fläktar?

ja alla fläktar funkar

En annan grej är att om den fryser och jag startar om så går skärmen inte igång överhuvudtaget, jag måste då vänta ett tag innan jag kan sätta på datorn igen för att skärmen ska funka alls

Medlem sedan mars 20012 635 inlägg

Hej så började det för mig också. Och nu har det gått så långt att jag inte får någon bild överhuvudtaget. Har provat med olika grafikkort i min dator och samma kort fungerar i en annan dator. I mitt fall tror jag att det är moderkortet som är boven i dramat. :p Men finns det något sätt man kan kolla det på lätt.

Medlem sedan jan. 2008280 inlägg

Har du testat med att starta i felsäkert läge?

invecklaren skrev:

Har du testat med att starta i felsäkert läge?

asså den fryser om man rör nånting, kanske inte direkt men förr eller senare, man kommer inte in till windows sen problemet uppstod.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

låter som när mitt gamla TNT2 Ultra inte fick ordentligt med kylning.

kolla så den kyler ordentligt på grafikkortet

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)