webForumDet fria alternativet

Köpa ljudlös PC-fläkt.

Datorhårdvara

8 svar · 1 981 visningar · startad av Mysko

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg
Frågan#1

Jag har tänkt byta ut PC-fläkten som sitter i min projektor och ersätta den mot en mycket tystare variant. Efter som projektorn är 5 -6 år gammal så borde dagens tystgående fläktar vara tystare än då projjen var ny.

Jag skulle behöva tips på vart jag kan köpa en riktigt tystgående fläkt, helst som går att köpa i Sverige.
Måtten den befintliga fläkten är 80x 80 mm spänning 12 volt, helst två hastigheter om det finns inget krav.

/Tack

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns ju enkla reglage för hastigheten för runt en femtiolapp.
Kan du passa på att mäta temperaturen innan fläktbyte så vet du senare vad den skall ligga på.
80 x 80 är väl en standardstorlek på chassifläktar?

Medlem sedan jan. 20016 874 inlägg

nexus har den typen fläkter, billiga och bra, lägg på ett motsånd för att eventuellt sänka hastigheten lite.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/80mm-nexus-flaekt/6308384/
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/motstaand-flaekt-zalman12v----7v/6308178/

BTW: när du ändå skall hålla på att modda dit en annan fläkt, kolla om du får plats med en större en.
Större fläkt kan snurra saktare med samma flöde. (tystare)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Tänk på att tysta fläktar generellt innebär lägre luftflöde, vilket ger sämre kylförmåga.

Har två sådana här i min HTPC. Kör dem på 5 volt så de är mycket tysta, även om de inte flyttar så mycket luft. Motstånd 5/7 volt samt vibrationsdämpande upphängningsgummi ingår.

mmm ..... har tänkt på just det att luftflödet blir sämre, och i projektorn sitter det ett luftfilter också. Fläkten suger luften igenom filtret undra om en tystgående fläkt fixar det, kanske en dum fråga det beror ju så klart på vilken fläkt man köper, tips på en tystfläkt som kanske fixar det. :)

Angående det där med två hastigheter, det finns ett eco-läge på projektorn och då går fläkten på lägre varvtal (väsnas iaf inte lika mycket), så på original fläkten är det 3 trådar in. Om det inte finns någon tvåhastigheters fläkt så går det ju alltid att fixa det med 2 dioder och ett motstånd.

Så där ja, nu har jag klämt iväg en beställning, det vart en sådan där fläkt som du tipsade om muskot, det blir säkert alla tiders. :)
Beställde från netonnet billigast när frakten var inkluderad.

Har precis varit och vittjat postlådan och min beställning har redan lyckats hitta hem helt otroligt vad snabbt, mycket imponerad. :)

På den här fläkten (utan beskrivning) så finns det tre trådar röd svart och gul. De röda o svarta trådarna har jag fullkoll på (tror jag), men vad e den gula tillför? :q

Här ska moddas projektor .... :)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Den är till för varvtalsrapportering.

muskot skrev:

Den är till för varvtalsrapportering.

Aha.... pulser eller en spänning?

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)