När jag försöker starta datorn verkar allt först som vanligt, fläktar börjar snurra, hårddisken låter lite och CD-läsaren rycker till. Sen stannar dock datorn i detta läge och står bara där och surrar.
För att få igång datorn har jag testat en del olika metoder. Att öppna datorn och nollställa BIOS gjorde att datorn startade upp direkt, men detta vill jag ju inte behöva göra varje gång. Att stänga av bak på strömbrytaren kan också funka, men bara ibland. Har testat att ha strömen av olika lång tid, vänta olika länge från det att jag satt på strömmen tills att jag klickar på on-knappen från början. Har fått igång den genom att slå tillbaka strömen exakt samtidigt som lysdioderna på tangentbordet slocknar efter några sekunder (dvs då kondensatorerna laddat ur sig), men det funkar inte alltid... Har man strömen av LÄNGRE än så blinkar lysdioderna för Caps Lock, Num Lock & Scroll Lock till när man slår tillbaka strömen. Har man strömen av kortare tid blinkar dessa EJ till när strömen slås på igen. Som läget är nu får jag göra 10-20st uppstarter innan datorn tillslut kommer igång på riktigt.
Det som händer när datorn strartar på riktigt är att samtidigt som CD-läsaren rycker till kommer det ett PIP från datorn och dioderna för Caps-Num-Scroll blinkar till. Detta sker alltså inte de gånger datorn stannar i det döda surr-läget. Efter PIP m.m. så visas moderkortets logotype (Gigabyte), sen kollas hårdvara av, man har möjlighet att gå in i BIOS och sen fortsätter Windows komma igång.
Detta problem fanns egentligen redan när jag för 1,5år sedan köpt datorn och byggt ihop den och försökte starta första gången. Minns inte så tydligt, men tror jag behövde ha strömbrytaren av några sekunder då också för att få igång datorn ordentligt. Men då funkade det alltid om jag gjorde så, och sen behövde jag inte ens göra det, utan datorn startade bara av att trycka på on-knappen fram. Sen under dessa 1,5år har det "alltid" fungerat att bara starta datorn på on-knappen fram.
Tror detta slutade funka efter att jag för någon vecka sen gick in och ändrade något i BIOS. Sen har dock BIOS nollställts som sagt, både genom bygel-kortslutning inne i datorn och genom att "ladda standardvärden" inne i BIOS, men problemet kvarstår.
Nu är såklart min fråga om det finns någon här som har någon liten idé om vad det kan tänkas vara för fel och vad jag ska göra åt det?? :q
Jag råkade ut för detta på min förr-förr-[många förr]-förra dator.
Nya minneskretsar har jag för mig löste problemet den gången.
Men när jag läst om detta i förbifarten efter min incident verkar det som att det också kan vara ett glapp-problem och då inte bara minnet utan det kan även vara glapp i något kort som sitter i datan.
Prova med att plocka ur och sätt i minneskaplsarna till att börja med. Eventuellt några gånger. :) Berätta hur det gick...
Glapp säger du... Jo, det låter väl rimligt. Kan väl isåfall vara fler saker än just minnets kontakter kan jag tänka mig. Ska testa att ta ut och sätta i minnerna igen, och funkar det inte prövar jag med fler kort och kontakter i datorn.
Tack för tipset. Återkommer imorgon hur det gick. Att mitt svar nu dröjde en smula beror på att jag trodde att jag skulle få ett mail om någon besvarade min fråga! Det hade jag ju bockat i att jag ville någonstans...
(PS. Nu har jag även lagt till denna tråd som "bevakad"! ;) )
Jag gissar på defekt nätaggregat och/eller moderkort. Nätaggregatet känns nästan säkrare. Anledningen i så fall är att datorn drar helt enkelt mycket mer ström just när man startar upp den (alla kondensatorer som varit urladdade överallt ska laddas upp, alla motorer i hårddiskar etc. startar och ska varva upp diskarna osv), och då skulle det kunna ha varit så att det varit på marginalen, och att komponenter lite beroende på temperatur, ålder etc. varit mer eller mindre snälla. Nu skulle i så fall t.ex. ett gäng kondensatorer fått så dåliga värden att de inte klarar av startströmmarna längre, vilket skulle kunna förklara sådana här beteenden.
Har testat med att plocka ur och i minnerna, och det hjälpte inte.
Nätaggregatet? Jo, kanske det. Faktum är att datorn i regel inte "kommer igång" direkt när jag trycker på on-knappen, utan man hör fläktar som börjar surra, men sen blir det knäpptyst någon sekund, innan de försöker igen och då kommer den igång. Men sen hamnar vi ju i det där passiva läget bara som sagt. Detta försök till uppstart, men att den "inte riktigt orkar" verkar ju hara med strömförsörjningen att göra.
Det som är anmärkningsvärt isåfall är att när jag köpte datorn nöjde jag mig inte med det nätaggregat som följde med utan köpte till ett med högre kapacitet (480W). Det borde räcka och bli över tycker jag, har inte så värst mycket strömslukande prylar i datorn. Däremot kan det ju vara tänkbart att nätaggregatet inte är funktionsdugligt, men isåfall var det halvdannt redan från inköpet då jag påträffade detta problem även då, även om det sen försvann och nu har återkommit.
Hur som helst ska jag testa med det andra aggregatet. Vore trist om det var moderkortet som pajjat för det satsade jag en del resurser på att få ett bra. Klarade Quad-processor för 1,5år sedan (som jag alltså har), 1066 MHz för minnerna, m.m. Garantin lär väl inte gälla längre, sen är det väl osäkert vad som gäller när jag själv hållt på och pilla i datorn.
Nätaggregat kan variera i kvalité rätt rejält (inte mitt expertområde direkt dock.. tycker nätagg är ganska tråkiga saker), och det finns nog måndagsex där också. Men som sagt, som ett första test, testa med ett annat aggregat och se vad som händer
Tyvärr... nergradering till 350W-aggregatet hjälpte inte.
Inte heller att testa att starta utan CD/Hårddisk/Grafikkort. Förutom lite lysdioder och USB-kabel fram till fronten är det alltså enbart moderkort, processor och RAM kvar.
Är det köpa nytt moderkort som gäller, eller riskerar jag att slänga de pengarna i sjön för att det fortfarande kommer vara samma visa? Dvs KAN det bero på RAM/Processor?
Jag gissar på moderkortet, det känns mest sannolikt. Hade det varit lite frysningar eller annat så hade jag nog gissat på minnena, ev. cpu (eller moderkort), men att den inte startar låter som nätagg/moderkort. Dessvärre.. :/
Nu har jag köpt ett nytt moderkort (Gigabytes EP43-DS3L dvs ganska likt det tidigare P35-DSL) men till min besvikelse får jag inte heller det att starta. Har dubbelkollat att moderkortet stödjer RAM (2st 1GB DDR2 8500 C5D) och Processor (Q6600). Tycker inte det är såå svårt att koppla ihop moderkort, sladdar & kopplingar m.m. så jag "tror" inte jag gjort något fel - och att det skulle vara därför jag inte fick igång det nya. Det låter inte likadant nu under uppstarten, men gissningsvis är det ändå samma fel som ligger kvar. Nu kommer det regelbundet små "knäpp" ur PC-speakern och efter ett tag stänger datorn av sig själv, och försöker starta upp igen efter några sekunder. Och så gör den om och om igen utan att lyckas (har iofs inte låtit den hålla på mer än 3-4ggr).
Har nu även testat att försöka starta datorn med bara den ena minnesmodulen i taget, utifall att det skulle vara fel på något av dessa, men det gick inte heller.
Är det bara processorn kvar måntro?? :q Är det RIMLIGT att processorn kan stå bakom denna typ av fel, då datorn bara startar upp ordentligt "ibland" och att stänga av, sätta på, stänga av, sätta på, etc på strömbrytaren bak på datorn kan underlätta korrekt uppstart? Dvs att ladda ur/ladda upp koncensatorer några ggr, är väl vad effekten blir. Kanske inte har nämt det, men har lyckats starta datorn redan på 2a försöket efter att ha stängt av/satt på 10ggr bak på strömbrytaren - försökt starta - och sen 5ggr av/på bak på strömbrytaren och försökt starta igen = lyckades.
Försökte starta upp utan grafikkortet isatt tidigare, men samma resultat. Men där är jag osäker på om datorn BORDE starta upp lite mer utan grafikkort eller om den normalt stannar om man inte har sådant isatt? Tänkte det då, men det blev ju samma sak. Isåfall SKULLE det kanske kunna vara grafikkortet det är fel på?
Om man bortser från lysdioder, USB-portar på fronten och andra småsaker som varit inkopplade uppfattar jag nu läget som att det antingen är fel på processorn eller grafikkortet, kanske mest det troliga processorn? Tycker dock inte felet uppträder typiskt för processorfel, men vet inte riktigt.
Någon kunnig som fortfarande känner sig engagerad i mitt problem? :r
Nu kommer det regelbundet små "knäpp" ur PC-speakern och efter ett tag stänger datorn av sig själv, och försöker starta upp igen efter några sekunder. Och så gör den om och om igen utan att lyckas (har iofs inte låtit den hålla på mer än 3-4ggr).
Någon kunnig som fortfarande känner sig engagerad i mitt problem? :r
Hello. :) Förklara gärna EXAKT hur många blipljud bios ger vid olika uppstarter: http://en.kioskea.net/contents/pc/bios.php3
På denna länk ser du förklaringar på Biosljuden.
3 beeps Base 64K RAM failure RAM contains errors. Try reinserting it correctly or replacing it.
4 beeps Refresh error RAM is not refreshing correctly. Reset the refresh values in the BIOS or reset the BIOS.
5 beeps Processor error Check that the processor is correctly plugged in, and that the fan is working. If need be, change it.
6 beeps Problem with keyboard Check that the keyboard is correctly plugged in, and that no keys are depressed. If need be, test with another keyboard.
8 beeps Problem with graphics card Check that the graphics card is correctly placed in its slot. If need be, test with another video card... osv
Intressant att olika antal pip också har en betydelse.
Jag har Award-BIOS, men i mitt fall handlar det inte riktigt om pip/beap utan små knäpp bara... betydligt tystare än riktiga pip. "Knäppen" kommer med 9 sekunders mellanrum och totalt 6st innan datorn stänger av sig och gör ett nytt uppstartsförsök. Jag gissar att detta inte "betyder" något särskilt utan kanske handlar om ström/spännings-toppar då moderkortet "försöker starta igång" eller något sådant?
Med förra moderkortet lät det ingenting från PC-speakern (inte vad jag hörde i alla fall). Förutom de gånger datorn startade som den skulle, då kom ju det klassiska korta pipet, en gång.
Men... om det nu är så att datorn har för vana att pipa enligt vissa regler beroende på vad det är för fel, då borde väl "inget pip alls" innebära att BIOS inte ens kommer igång som det ska? Eller mer specifikt POST, "Power-On Self Test", kommer inte igång, som väl är en del av BIOS?
Då tycker jag ju det lutar åt fel på nätaggregatet ändå, eller strömförsörjningen. Men jag har ju redan testat ett annat nätagg och det finns väl inga "jättelätta" felkopplingsmöjligheter? Den stora strömförsörjningskablen passar ju bara på ett sätt på moderkortet och sen finns det en fyrapolig svart/gul extra strömförsörjningskabel också som ansluts brevid processorn. Ja, sen också till hårddisk/DVD. Kan jag ha gjort något klantigt fel med kopplingen till USB-portarna eller lysdioderna till fronten? Tror ju inte det och inte heller att en felkoppling skulle ge detta "startar bara ibland" -fel...
Och är det inte fel på strömförsörjningen eller kopplingen av sladdar, då måste det väl ändå vara moderkortet... Skulle det vara RAM/Processor/Grafikkort, då borde ju datorn pipa enligt reglerna ovan för att indikera olika typer av fel?
Jo man tycker ju det, du verkar ha gjort väldigt mycket rätt, och jag skulle göra ungefär som du, så då borde den ju starta. Så skumt alltså. Bara undrar nu, fast det kanske inte alls hjälper, det är ju enklare om man satt vid din dator typ och fick pilla lite. ;) Har du testat med ett annat tangentbord, jag har upplevt det med en dator som inte ville starta upp pga fel på tangentbordet.
När jag bytte, startade den, ett mycket skumt fenomen. Har du testat att starta upp med en Windows skiva, vissa virus kan ju förstört för dig och korrumperat viktiga systemfiler...
Funderar på en massa orsaker, och hoppas verkligen att det ordnar sig.
Förstår att det är enklare om man själv får testa... :OO
Och jag har ju redan testat en hel del nu utan framgång, så jag förstår även om idéerna från andra här börjar tryta.
Starta utan tangentbord inkopplat (liksom mus, DVD och Hårddisk) har jag redan testat.
Problemet är tveklöst hårdvarurelaterat så ev. virus på hårddisken kan inte vara problemet. Datorn verkar ju inte ens komma fram till POST (Power On Self Test), eller i alla fall aldrig visar något på skärmen, t.ex. Moderkortets logotype som är det första som visas de gånger datorn lyckas starta och då kan man klicka sig in i BIOS om man vill ändra. Därefter visas ytterligare hårdvaruinfo m.m. innan datorn slutgiltigen börjar bearbeta data på hårddisken och starta upp Windows Vista i mitt fall. Hade problemet varit mjukvarurelaterat hade ju datorn startat upp felfritt ända fram till Windows laddar.
Jag är ingen expert, men tycker inte processorn borde kunna orsaka denna typen av fel, men kanske. I första hand tror jag ju på nätaggregatet eller möjligen moderkortet, men dessa har jag ju testat att byta ut. Visst rekomenderas minst 400W nätagg i moderkortets manual, men inte bör väl testet med 350W-aggregatet varit meningslöst? Dvs att det skulle VARA nätagget (480W) det är fel på, och då 350W-agget inte orkade leverera vad som krävdes blev det fel då också? Inte drar väl datorn "max" redan i uppstarten? Det som drar mycket är väl ändå när processor & grafikkort jobbar för fullt, gärna i kombination med pressade RAM-minnen och en hårddisk i full fart. Under första uppstarten håller väl sig alla dessa enheter ganska lugna och det är mest BIOS som jobbar lite och kollar av vilken hårdvara som finns i datorn m.m. ?
Nej, krångel med Windows (eller något annat operativsystem, för den delen) kan vi ju utesluta.
Eftersom du testat två olika moderkort, två olika PSU och olika minnesstickor kan vi förhoppningsvis utesluta dessa (vore ju otur om två olika av varje komponent skulle strula). 350 W (inte "lågpriswatt", dock) bör räcka att veva igång en dator (även om den suger en del ström just vid uppstart), i alla fall om man som du kopplat ur hårddiskar, dvd och annat onödigt bjäfs.
Har du testat med ett annat grafikkort eller med moderkortets eventuella integrerade grafikkrets?
Skulle kunna vara dålig kontakt mellan processor och sockel, eftersom felet är intermittent. Kollat att inget ben är lite böjt eller så? Ingen möjlighet att testa processorn i en annan (verifierat fungerande) dator, alt annan verifierat fungerande processor i din dator?
Jag har inget annat (PCI Express) Grafikkort att testa med och Moderkortet har inget inbyggt. Jag har dock testat att starta datorn med enbart RAM & processor inkopplat på moderkortet (+ lysdioder, strömbrytare & PC-speaker) med samma resultat, dvs bl.a. urkopplat Grafikkort.
Med Socket 775 har processorn inga ben utan kontaktytor. Ok, det finns lite ben-aktiga saker på moderkortet som ska pressas mot dessa kontaktytor, men då borde väl felet försvunnit när jag flyttade processorn mellan moderkorten. Faktum är dock att datorn startade lite lättare nu senast (efter att jag ändrat fram & tillbaka med moderkorten), men ett enda uppstartsförsök räcker ju inte för att dra några slutsatser. Får sen hur det blir i morgonbitti när datorn startas nästa gång. Numera stänger jag inte av datorn om dagarna...
Jag hade ett liknande problem för några år sedan. Datorn gick inte att starta ibland, vissa gånger "stendog" den när jag hade på den. Efter flera startförsök kunde den komma igång för att sedan fungera precis som vanligt.
Felet den gången var att den stora kontakten med dubbla rader pinnar (den som man sätter fast i moderkortet från nätagget) var halvkass. Ena pinnen längst ut hade liksom släppt i kontakten, vilket gjorde att när jag lossade kontakten från moderkortet och tittade på den syntes inget fel. När jag tryckte fast kontakten följde pinnen med upp eftersom den var lös i kontakten. Det syntes bara ovanpå kontakten när den var inkopplad, just den pinnen var lite längre upp än de andra.
Det gjorde så att det blev glapp. När det var liten belastning (liten mängd ström) i kontakten fungerade det men när det blev mer belastning släppte pinnen kontakten med moderkortet eftersom den bara ligger löst emot.
Låter precis som den typen av fel som kan orsaka sådant här. Möjligtvis bortsett från att jag bytt både moderkort och nätaggregat. Dock har jag ärligt talat testat ganska lite med det andra nätagget och det andra moderkortet.
Ska testa detta innan datorn startas imorgon bitti.
Hehe, faktum är att jag fått "blåskärm" ett antal ggr sen datorn köptes för 1,5år sedan. Inte tillräckligt ofta för att jag skulle kalla det problem, men tillräckligt för att jag ska ha upplevt det som något återkommande och inte tillfälligt.
Det jag noterat i samband med samtliga dessa tillfällen är att jag belastat datorn LITE då, annars tänker man sig ju snarare att det ligger närmare till hands att datorn pajar vid hög belastning. Men den har bara plötsligt gett upp när jag ganska passitvt suttit och läst något på skärmen och inte specielt mkt program och så igång i bakgrunden.
Skulle ju isåfall ytterligare tala för teorin om glappkontakt som lättare släpper när strömmen är låg.
Skulle ju isåfall ytterligare tala för teorin om glappkontakt som lättare släpper när strömmen är låg.
Om vi pratar om stora strömmar så släpper det vid höga belastningar, inte låga. Fast jag undrar om det spelar så stor roll här, har svårt att se att det skulle glappa mer eller mindre när vi pratar om så låga effekter.
När jag hade en strulig processor så märktes det enbart de gånger som datorn jobbade mycket, vid spelande m.m. Då "försvann" spelet på ett ögonblick och jag kom tillbaka till windows. Inget knaster från hårdisk eller annat tuggande, på en millisekund bara spelet försvann.
Fast det kan säkert visa sig på många olika sätt.
277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2