webForumDet fria alternativet

Min externa Western Digital My Book 500GB hittas inte (katastrof).

Datorhårdvara

12 svar · 2 799 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Min externa hårdisk Western Digital My Book 500GB vill inte hittas i Windows XP. Allt har fungerat perfekt tills idag när jag startade datorn och den inte fanns som enhet under "den här datorn". Hör hur disken snurrar igång men inget mer händer när jag startar den. Eftersom jag har en hel del viktig information på den så vill jag inte formatera eller liknande...

Såhär ser det ut på skärmen

Kan inte se hårddisken från "diskhantering" i Windows XP.
Har testat att koppla den till en annan dator (macbook) men hittas inte där heller.
Testat starta om datorn ett antal gånger.
Tagit ut USB:n och satt den i en annan port när datorn varit igång.
Dragit ur nätkabeln.
startat disken utan USB kabeln i och låtit den värma till sig i några minuter innan jag stoppar i USB kabeln.
Startat om hårddisken (dragit ut strömkontakten) med både USB:n inkopplat och utdragen.

Tackar för all hjälp på förhand!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Testat nåt recoveryprogram? Om du inte bryr dig om garantin kan du ju testa att plocka ur disken ur kabinettet och koppla in den "internt" i någon dator.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Det finns ju enkla anordningar för att koppla upp en disk :OO
Ta ut den ur WD Book kabinettet. Felkällan kan säkert ligga där.

muskot skrev:

Testat nåt recoveryprogram? Om du inte bryr dig om garantin kan du ju testa att plocka ur disken ur kabinettet och koppla in den "internt" i någon dator.

Recoveryprogram hjälper väl inte om Windows inte ens hittar disken? Skalet har inte några skruvar och det verkar som man måste bända sönder det till två delar för att få ut disken vilket inte känns så kul.

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Du har ju inte så mycket val, funkar den inte via USB så måste du ta ut den om du vill komma åt datan på disken. Skulle det visas sig att disken är hel så kan du ju sätta den i ett annat USB-kabinett senare.

Skulle datorn inte hitta disken ändå så är det ju något allvarligt fel och då hade du ju varit tvungen att ta ut den i vilket fall som helst för att kunna gå vidare med mer avancerad dataräddning.

Medlem sedan juli 200429 inlägg

Ladda hem någon Linux LiveCD distribution och se om du hittar disken den vägen, t ex Ubuntu.

eliasson skrev:

Ladda hem någon Linux LiveCD distribution och se om du hittar disken den vägen, t ex Ubuntu.

Varför tror du att ngn Linuxdist skulle se disken om inte OS X eller Windows XP gör det? Har ifs Ubuntu på min PC så jag kan lätt testa.

Tyvärr verkar det som att jag får plocka ut den ur höljet. Någon som vet hur man gör det på snyggaste sättet?

Medlem sedan juli 200429 inlägg

xtreme skrev:

Tyvärr verkar det som att jag får plocka ut den ur höljet. Någon som vet hur man gör det på snyggaste sättet?

Det står antagligen specificerat i handboken - och jag skulle vilja påstå att det inte är någon raketforskning att skruva ut några skruvar.

xtreme skrev:

Varför tror du att ngn Linuxdist skulle se disken om inte OS X eller Windows XP gör det? Har ifs Ubuntu på min PC så jag kan lätt testa.

Dels för att Windows XP inte hittar drivrutinerna för disken, enligt screenshot, och dels för att OS X kanske saknar dom drivrutinerna helt och hållet.

Ubuntu har vidare ett otroligt stort utbud av drivrutiner nu för tiden, och även en handfull bra kommandon för att vidare felsöka - vilket Microsoft är värdelösa på.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

eliasson skrev:

Det står antagligen specificerat i handboken - och jag skulle vilja påstå att det inte är någon raketforskning att skruva ut några skruvar.

Problemet är inte några skruvar. Dessa chassin är inte ihopskruvade utan gjutna.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg
Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Där ser man, men det verkar lite halvknöligt i alla fall.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra lokaliserat SPiN Jag har en likadan och kunde inte finna alla öppningsgrejor.
Hittade sprintarna men inte det svartmålade hålet. Tack.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Tänk på att garantin med största säkerhet slutar gälla så fort chassit öppnats. Har haft underbara konversationer med diverse tillverkare.

i stort sett alla säger att om chassit öppnas gäller inte garantin längre. Men om du skickar in chassit orört och det sedan visar sig att de inte kan hitta något fel på disken, måste du betala för undersökningen.

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)