webForumDet fria alternativet

Nåt är galet med USB 2.0

Datorhårdvara

10 svar · 647 visningar · startad av haider

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg
Frågan#1

Ta en titt på den bifogade bilden.
Är det som jag misstänker, att moderkortet av någon anledning gör om mina USB portar till USB1:or?

USB portarna upplevs dels rätt slöa, men värst är att jag ibland inte får kontakt när jag har för många apparater anslutna.
Kan det vara det som är problemet, att USB portarna av någon anledning fungerar som USB1?

USB.jpg
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Vad händer när du tar bort eventuella hubbar och dylikt? Alltså en ren maskin!
Jag har samma funderingar som du. Det kan vara kopplat till strömbegränsaren i resp USB?

Hej Lasp!

Jag ska prova på det. Misstänker du att jag får en annan biosbild vid ren maskin?
Eller menar du att den skulle bete sig annorlunda i XP? För jag vet tämligen säkert att den beter sig annorlunda i XP. Får jag problem drar jag ut någon sladd eller använder en annan enhets USB kabel och så funkar det.
Så nåt med strömmen är det. Men vad menar du med "strömbegränsaren"? Finns det en strömbegränsare?

Då faller ju hela säljargumentet med "Moderkort med 12 USB 2.0 kontakter!" om bara hälften av dem lär funka pga strömbegränsningar :(

Jag ska hur som helst testa på en ren maskin o se vad som händer med biosbilden. I manualen står nämligen om att samtliga portar ska vara 2.0.

Bra jag skall snart gå in till en annan maskin och testa med att koppla bort hubb. Kolla i Bios vad det står om USB:
Den här maskinen MBP bara går så där är det inget som bråkar ;-)

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

haider skrev:

Hej Lasp!

Jag ska prova på det. Misstänker du att jag får en annan biosbild vid ren maskin?
Eller menar du att den skulle bete sig annorlunda i XP? För jag vet tämligen säkert att den beter sig annorlunda i XP. Får jag problem drar jag ut någon sladd eller använder en annan enhets USB kabel och så funkar det.
Så nåt med strömmen är det. Men vad menar du med "strömbegränsaren"? Finns det en strömbegränsare?

Då faller ju hela säljargumentet med "Moderkort med 12 USB 2.0 kontakter!" om bara hälften av dem lär funka pga strömbegränsningar :(

Jag ska hur som helst testa på en ren maskin o se vad som händer med biosbilden. I manualen står nämligen om att samtliga portar ska vara 2.0.

Det skulle ju kunna vara så att ditt nätaggregat inte kan leverera så mycket ström som moderkortet kräver när du har alla usb-enheterna inkopplade.

Nu gick jag in i BIOS och kunde inte finna vad jag sätter strömläge till resp USB port
Jag kopplade ur alla USB kablar och fick faktiskt samma typ av bild!
Bra tips att fotofera skärmen rakt av!
Så här ser min ut:

Jag kunde inte läsa ut mer med SIW heller.
Så jag har ingen aning ;-(

PICT6335.JPG

Lasp, kameran är en bra uppfinning, det håller jag helt med om! :)

Men vänta nu. Menar du att du fick fram den bilden först när du hade kopplat bort alla USB kablar? Men inte när du har några anslutna?

Och vad menas med strömläge till resp USB port? Så man kan välja att avaktivera ström till en del?
Det börjar låta som det som clarkbones skriver, att det har med strömagget o göra. Det känns ändå rätt ynkligt att strömagget inte kan leverera de sista voltarna för några stycken USB portar...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Du har helt enkelt bara 2st USB2 controler resten är USB1
kolla specen för ditt moderkort så lär du hitta samma information va vanligt på många budjet kort i början av usb2

Strömmläget kan du strunta i för usb1 o 2 är samma 5v
du kan ha nått fel i bio annars testa o updatera

Enklast är om du säger vilket moderkort du har så kan de lösas smidigare

Det är ett Gigabyte GA-P35-DS3 kort. Jag tror inte det klassas som budget. Eller kanske är det det nu när du säger det :r

Enligt specen ska det vara USB2, men jag har tänkt samma tanke, att det kanske bara är två med full USB.
Hur vet man vilka det är då, om det nu verkligen är så det ligger till?
De som jag använder till tangentbord osv får gärna vara USB1, men inte de som jag kopplar diskar till.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

står ju inget direkt konkret i specen till moderkortet
bara
4 x USB 2.0/1.1 headers intern
4 x USB 2.0/1.1 headers extern

säger inte hur många av varje

Min tolkning är att samtliga är 2.0. Detta är ju trots allt ett modernt moderkort.
Att den nämner 1.1 är ju naturligt, för 2.0 är bakåtkompatibel.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)