Hej, det finns ju en del vana Thailandsresenärer här. Jag undrar om det vettigt/billigt att köpa en bärbar netbook i Thailand? Typ Asus eee eller Acer Aspire One. Jag ska till Krabi om några dagar. Engelskt tangentbord kan jag leva med. Tips på inköpsställen eller lägga ned tanken?
va i krabi i november, och det va ju inte speciellt mycket billigare med datorer där än hemma. Jag skulle iaf köpa hemma och få rätt tgb osv. Dessutom fanns det mest skit laptops, såg inte en ända eee.
Håller med ovan, jag skulle aldrig våga köpa något mer avancerat tekniskt än batteriladdare där. Det finns all möjlig typ av piratkopiering i sydostasien och inte ens i de finaste galleriorna kan man vara helt säker på att få det man tror man köper.
Det finns all möjlig typ av piratkopiering i sydostasien och inte ens i de finaste galleriorna kan man vara helt säker på att få det man tror man köper.
Köper man en netbook med Linux på behöver man inte oroa sig för just den biten :)
Jag var runt på några Köpcentrum i Krabi i september. Det såldes mest mobiltelefoner men priserna låg ungefär samma klass som i Sverige och det var ren skit de sålde. De bärbara datorerna såg ut att vara orginal och vara bra skick (visningsexemplaren var inplastade i gladpack). Tyvärr minns jag inte vad det var för tangentbord som satt där. Men priserna var ungefär samma som i Sverige.
Kvalitetselektronik har bara marginella prisskillnader för importörerna oavsett var man ämnar köpa - i Sverige eller i rena u-länderna. Skälen är flera och välgrundade. Man ödslar oftast bara en massa tid och energi på att jaga bättre priser i Asien.
Enda chansen man egentligen har nuförtiden är att hitta extrapriser eller nån återförsäljare som chansar på extremt låga marginaler för att få upp volym istället, typ net-on-net eller media-markt.
Kolla t.ex. tyska elektronikkedjor på webben. Där kan man faktiskt hitta riktigt bra priser. Sök produkt på t.ex. tyska Kelkoo eller liknande....
Däremot kan man ju hitta billiga lokala märken eller piratkopior.....
Kvalitetselektronik har bara marginella prisskillnader för importörerna oavsett var man ämnar köpa
Jag håller med, men viss kvalitetselektronik kan trots det vara betydligt billigare på andra marknader, beroende på valutakurser och leverantörernas manipulerande av den fria handeln. T.ex så köpte jag en Playstation 3 i USA i mars och betalade 2500 kr för den, i Sverige kostar samma modell nu i december 4000 kr. Det beror väl till stor del på den otroligt billiga dollarn i våras/somras, men även på olika framtvingade prissättningar i olika regioner.
Men som du skriver så är det ju allra oftast så att det är väldigt små prisskillnader och då är det inte lönt att köpa något som man sen inte har garanti på.
Hejsan. Jag befinner mig i Thailand nu i skrivande stund. Jag har kollat lite på mobiltelefoner och datorer när jag varit här. Men pris skillnaden är inte så jätte stor om man jämför med Sverige. Jag hade dock hellre köpt en i Sverige för det är ju inte så lätt med garanti och sånt när man köper en dator här i Thailand.
271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2