Som rubriken antyder har jag ett kritiskt problem. Jag har väl alltid känt på mig att något var fel, men först nu tog jag tag i det hela.
Jag har tre 10000 varvare i min dator. Två av dem körs i RAID1 (spegling). I programmet HD Tach ger de mig en burst speed på 1,5Gb /sek
Jag tror RAID1 har något med hastigheten att göra, om möjligt så slöar den ner lite.
Här är en dump:
Den tredje disken använder jag som startenhet, och HD Tach ger mig en burst speed på 132Mb/sek. Lika slött som vilken usel ATA disk som helst x(
Skärmdump:
Därmed är det konstaterat att något är rejält fel. Frågan är vad. Beter sig olika SATA kontakter olika? Eller är det nåt i BIOS jag måste ställa in?
Om jag klämmer in följande fråga; Bör jag köpa ett separat RAID kort för att inte krocka med moderkortets kontrollerkort? Jag får nämligen en känsla av att man kan köra antingen eller. Inte flera konfigurationer på samma gång.
Web-tor: gäller det alla, eller är det nåt man kan slå på/av.
Jag har grävt lite vidare i mitt problem.
Följande sak har jag kommit fram till:
* RAID diskarna känns igen som SCSI enheter i Device Manager. Jag minns inte 100%, men jag tror att jag använde den medföljande CD skivan för att installera SATA/RAID drivern.
** Under SCSI and RAID controllers har jag: AFMYON83 IDE Controller och GIGABYTE GBB36X Controller. Den förstnämnda vet jag faktiskt inte vad det är, men den andra är säkert just denna RAID.
* I BIOSen så kör jag SATA AHCI Mode: Disabled (istället för AHCI). När jag kopplar in AHCI så kommer jag inte in i Windows; Samma symptom när man installerar Windows med avsaknad RADI/SATA driver. Vid en installation kan man ju trycka F6 och lägga in den efterfrågade drivern, vet inte hur jag gör i detta fallet.
* I BIOSen hade jag SATA Port0-3 Native Mode: Disabled. Jag bytte till Enabled. Vad som hände i praktiken var att min disk inte syntes som Disk 0 under Disk Management förut, utan något annat nummer. För övrigt vet jag inte vad Port0-3 är för nåt.
Äni feedback?
Kan man lägga in en SATA driver i efterhand eller bör jag installera om?
Jag tänkte båda tankarna faktiskt. Att installera om drivrutinen i efterhand skulle kunna funka, men det känns inte rent.
Vad tror du om grundproblemet? Tror du att det kan vara orsaken, att jag inte kör i äkta SATA läge? Om jag har förstått det rätt så är alla de andra lägen simuleringar av IDE, och därmed även IDE's hastighet?
tänkte bara skriva vad som hände och vad jag har lärt mig under resans gång.
Det eländiga moderkortet verkade inte ha stöd för AHCI under WinXP, bara under Vista. Fråga mig inte vari skillnaden ligger.
Moderkortet är Gigabyte GA-P35-DS3 och av någon anledning har den två stycken kontrollerkort, dels ett från Intel (ahci_ich9) och så ett från Gigabyte själva.
Vet inte om det har med north och south bridge att göra - inte för att jag vet vad dessa två bryggor ens betyder.
Jag lyckades hitta en tweakad driver för ahci_ich9 för WinXP.
Så efter väldigt många ominstallationer kom jag fram till att AHCI eller IDE simulering ger mig precis samma prestanda.
Men märkligast av allt är att Raptor diskarna aldrig visar en så hög burst-hastighet om man har XP installerat på det. Så snart man kör den som en separat enhet (D: i mitt fall) så visar den en hög hastighet.
Och den hastigheten visar sig endast när man har "Enable Write cachin on the disk" påslagen under My Computer > Properties på någon disk > Hardware > hårddisken > Policies.
Detta gav mig känslan av att det inte är en "riktig" hastighet, kanske det cache-minnets förtjänst bara.
Slår jag av den så är den bara lite fortare än en standard SATA disk. Jag har sett exempel på RAID0 med två Raptor diskar och då kom personen upp till 3Gb/sek!
1,5Gb/sek är mycket, men jag kunde inte direkt uppleva något boost.
Jag provade att köra ett tungt spel från D: med uppstartstiden på några sekunder snabbare än om jag körde från C: som också är en Raptor men som visar låg hastighet (enligt ovanstående påstående om att hastigheten endast kommer upp om man kör disken separat, och inte som en startenhet) oavsett cache inställning.
Sjukt nog så ger mig en vanlig SATA disk högre bursthastighet...
Om någon har några nyttiga reflektioner att dela med sig tar jag tacksamt emot.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849