webForumDet fria alternativet

Mediadator med hdmi

Datorhårdvara

22 svar · 2 354 visningar · startad av Qimen

Medlem sedan juni 20015 009 inlägg
Frågan#1

Hej,

Funderar på att sätta ihop en liten mediadator att ha framför tvn. Hade tänkt mig att ha den som en enhet kopplad till min förstärkare/reciever med hdmi och sedan därifrån till tvn med hdmi som vanligt.

Kan det fungera?
Hur pass bra grafikkort behöver jag då, givetvis med hdmi men spelar det stor roll när man spelar upp videomaterial? :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Mjo, vissa grafikkort har inbyggd H264 avkodning.. det avlastar CPUn en heldel...

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Finns det några lösningar för datorer som även skickar med ljudet över HDMI?

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Mr. N. skrev:

Finns det några lösningar för datorer som även skickar med ljudet över HDMI?

Mjo, vist finns det, men då måste man även ha en videoväxlar i sin hembio förstärkare...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Hör av dig till mig så får du gärna låna en PopCorn Hour.
Visserligen bara A100 men den har ljudutgångar och HDMI.

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

stoffe-2k skrev:

Mjo, vissa grafikkort har inbyggd H264 avkodning.. det avlastar CPUn en heldel...

All cred till avkodning av H264 material i grafikkort, men man bör uppmärksamma att väldigt få av de vanliga codecs och mjukvaran ej stödjer detta (än så länge). Om man nöjer sig med typ PowerDVD eller Media Player Classic - Homecinema så visst kan man njuta av avkodning. Däremot vill man köra t.ex. XBMC, Windows Media Center, Media Portal (utan allt för hårda tweakningar) och använda CCP, FFDShow+Haali eller liknande så kommer man inte, idag, ha någon nytta av sådan avkodning från grafikkortet.

Ingen tvekan om att avkodning kommer att finnas i de vanligaste codecsen i framtiden, men jag gjorde valet att lägga lite mer krut på CPUn som klarar den extra kraften som behövs utan hårdvaruavkodning.

Min personliga mediadator har följande spec:
Intel G43/G45 chipset express (integrerat grafikkort)
Intel Core DUO E8400 3.0GHz
4GB ram (använder max 2 - blev lite overkill)

På den kör jag utan problem Windows Media Center med CCP codecs.

Hmm. Vad är det jag egentligen behöver då. Det jag vill kunna göra är att ha någon enhet med hårddisk, dvdspelare samt anslutning via nätverk (trådbundet). På denna enhet vill jag främst kunna se film men även kunna köra lite andra program, t.ex. en torrentklient.

Om jag kör vidare på min första idé med en "vanlig" dator med ett grafikkort utan H264 avkodning inbyggt, ska jag ändå ansluta datorn till min reciever med hdmi? Eller kan man göra det på något annat sätt som är bättre?

Hur gör man med ljudet, går det att överföra till recievern och ändå behålla "surround"-biten?

Jag har varken köpt datorn eller recievern än, så kom gärna med förslag. Lägger hellre en extra slant än att behöva ha en krånglig lösning som jag haft fram tills nu. :)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Qimen skrev:

Hur gör man med ljudet, går det att överföra till recievern och ändå behålla "surround"-biten?

Alla datorer med självaktning har digitala ljudutgångar och alla recievers med självaktning har digitala ljudingångar, så den biten löser sig själv. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Köp ett moderkort där den integrerade grafikkretsen har avkodningsstöd samt HDMI-utgång. Blir litet, strömsnålt och billigt. Finns lösningar både för AMD och Intel.

Utan hårdvaruavkodning bör du nog ha en Intel C2D 3 GHz för att kunna vara tämligen säker på att kunna spela även det mest krävande 1080p-materialet.

Har just byggt ihop en HTPC där jag körde på lågenergispåret och valde en Athlon 64 X2 5050e (2,6 GHz, max 45 w). Har ingen full-HD-tv så jag såg ingen poäng med att fläska på mer än så. Dock klarar även denna processor mycket 1080p-material. Dessutom har moderkortets grafikkrets stöd för hårdvaruavkodning, så i värsta fall kan jag köra en annan mjukvara än XBMC på eventuellt trilskande material.

Kör ut både bild och ljud via en HDMI-kabel till tv:n. Har bara en gammal stereoförstärkare i vardagsrummet, så jag har tyvärr ingen koll på hur bra surroundljudet fungerar/inte fungerar. Det är skönt att köra allt via HDMI i alla fall, så att man slipper separata ljud- och bildkablar.

muskot skrev:

Köp ett moderkort där den integrerade grafikkretsen har avkodningsstöd samt HDMI-utgång. Blir litet, strömsnålt och billigt. Finns lösningar både för AMD och Intel.

Hur vet jag om kretsen har avkodningsstöd då? Har inte hittat något om det på de butiker jag kollat hittils.

muskot skrev:

Utan hårdvaruavkodning bör du nog ha en Intel C2D 3 GHz för att kunna vara tämligen säker på att kunna spela även det mest krävande 1080p-materialet.

Om jag skaffar ett moderkort som ovan med avkodningsstöd, då behöver jag inte ha en lika kraftig cpu? :)

Qimen skrev:

Hur vet jag om kretsen har avkodningsstöd då? Har inte hittat något om det på de butiker jag kollat hittils.

Kolla tillverkarnas specifkationer. Minns inte vad Intel eller nVidia kallar sina lösningar, men jag kör ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H, som har ett Radeon HD 3200-kort integrerat. AMD 780G heter det chipset.

Qimen skrev:

Om jag skaffar ett moderkort som ovan med avkodningsstöd, då behöver jag inte ha en lika kraftig cpu? :)

Exakt. Tänk dock på att det inte är all mjukvara som har detta stöd.

Medlem sedan dec. 2006382 inlägg

Qimen skrev:

Hmm. Vad är det jag egentligen behöver då. Det jag vill kunna göra är att ha någon enhet med hårddisk, dvdspelare samt anslutning via nätverk (trådbundet). På denna enhet vill jag främst kunna se film men även kunna köra lite andra program, t.ex. en torrentklient.

Om jag kör vidare på min första idé med en "vanlig" dator med ett grafikkort utan H264 avkodning inbyggt, ska jag ändå ansluta datorn till min reciever med hdmi? Eller kan man göra det på något annat sätt som är bättre?

Jag har varken köpt datorn eller recievern än, så kom gärna med förslag. Lägger hellre en extra slant än att behöva ha en krånglig lösning som jag haft fram tills nu. :)

Du vill ha en PopCorn Hour, helt klart! Den klarar allt det där, inklusive BitTorrent om du bara petar i en hårddisk. Nya A-110 har även stöd för SATA och HDMI 1.3.

Mer info:
http://www.popcornhour.com/onlinestore/index.php?pluginoption=catalog&task=info&item_id=10&main_id=0&category_id=

/red Sorry, läste tydligen inte så noga som jag trodde. Finns ju ingen DVD-spelare där inte. Men känns det inte som om man vill satsa på en blåstråle istället?

Kriko skrev:

Du vill ha en PopCorn Hour, helt klart! Den klarar allt det där, inklusive BitTorrent om du bara petar i en hårddisk. Nya A-110 har även stöd för SATA och HDMI 1.3.

Nej, fy fan! Sålde just min PCH A100 efter att ha stått ut med den i några månader. Visst, den var billig, tyst, liten och klarade att spela upp de flesta filmer jag testade men i övrigt kan jag inte säga att jag var imponerad. Saknade flera (iaf för mig) viktiga funktioner, gränssnittet var en plåga, liksom instabilitet och buggar. Å andra sidan är jag en extremt bortskämd XBMC-användare sedan många år, så den duger kanske om man inte är lika nogräknad.

/r
Tar tillbaka det där med billig. Betalade visserligen bara 1500 kr för min A100 men tycker verkligen inte att A110 är värd nästan 3000 kr. Det är ju samma skit som A100, fast med SATA istället för IDE och förbättrad HDMI och USB. En HTPC kostar inte särskilt mycket mer om man väljer komponenter med omsorg. :)

PopCorn Hour! Kan hålla med om att gränssnittet på burken inte är någon höjdare. Min Hustru tycker det är helkrångligt att leta reda på en bra radiokanal.
Men att köra filmer eget ljud och bild är det helt OK.
Jag har ju två, varav ett st inte körs så var mitt erbjudande om lån allvarligt menat.
Sedan kan den säljas också om det passar.
Det finns ju USB kontakter och den ligger ju snyggt i nätet! MBP tar den direkt ;-)

Får fundera lite på det Lasp, kanske inte är någom dum idé.
För övrigt införskaffade jag en sony receiver samt bluray-spelare igår så nu behöver jag ingen enhet som kan spela dvdskivor längre.

Medlem sedan okt. 2006224 inlägg

Nice :)

Där har varit lite frågor om HDMI med ljud och bild, vet inte om det är klart för dig än, men om du kör HDMI->HDMI (dator->reciever) så överförs både ljud och video. Huruvida vilken kvalitet ljudet får beror på recievern samt källan (din BR-spelare t.ex.) och nuvarande version av HDMI är 1.3 som stödjer multikanalsljud (d.v.s. den klarar 7.1 ProLogic t.ex.). Även HDMI 1.2 ska stödja detta, men har inte provat det själv. Mer information kan du hitta på Wiki_HDMI.

Alltså, om vi säger att du ska titta på en BR film på din tv. Överföringen ser ut såhär: HDMI via BR->reciever->TV. Om din BR, reciever och din TV har HDMI version 1.3 så kommer du kunna få bästa tänkbara ljud.

Däremot om du kommer köra DVI från din mediadator t.ex. såhär: HTPC(DVI-HDMI)->reciever(HDMI)->TV(HDMI) så kommer inte ljudet att komma med alls eftersom källan är DVI, som är kompatibel med HDMI d.v.s. ingen kvalitetsförlust när adapter används, och DVI skickar inga ljudsignaler. Men då kan man ju förståss skicka ljudet via ljudkortet med en optisk eller coax kabel.

Jag kör hdmi från BR till recievern och därifrån hdmi till tv. Får dock inget ljud? Löste sig när jag anslöt en S/PDIF-kabel mellan spelaren och förstärkaren. Men ska det verkligen behövas? :)

Sen vet jag inte om mitt andra problem här är hdmi-relaterat eller vad. Men ska man inte kunna ansluta en scart/rgb-enhet till förstärkaren och sedan skicka ut den signalen via hdmi till tvn? Min kabelbox har ju inte hdmi precis och vägrar blankt att ge mig någon bild.

Kom då in till stan och låna en av mina PCH. Den har ju S/PDIF utgång också.
Jag har alltid någon hårddisk som kan passa för test.

Qimen skrev:

Sen vet jag inte om mitt andra problem här är hdmi-relaterat eller vad. Men ska man inte kunna ansluta en scart/rgb-enhet till förstärkaren och sedan skicka ut den signalen via hdmi till tvn?

Inte alls mitt område, men när jag kollade på ny receiver för ett tag sedan nämnde säljaren (som jag iaf uppfattade som kunnig) att det inte var alla receivers som kunde ta t ex. komponent in och skicka signalen ut via HDMI. Kollade på en Marantz SR5001 (tror jag att den hette) och blev istället rekommenderad en Onkyo TX-SR606 som skulle klara biffen. :)

muskot skrev:

Inte alls mitt område, men när jag kollade på ny receiver för ett tag sedan nämnde säljaren (som jag iaf uppfattade som kunnig) att det inte var alla receivers som kunde ta t ex. komponent in och skicka signalen ut via HDMI. Kollade på en Marantz SR5001 (tror jag att den hette) och blev istället rekommenderad en Onkyo TX-SR606 som skulle klara biffen. :)

Såklart sådant man får reda och kommer på i efterhand. Men manualen säger så här:

Du kan titta på bilden från den valda igången när du anslutit MONITOR OUT eller HDMI OUT-kontakten till en TV eller en projektor.

Vet inte hur ni tolkar det men jag tolkar det som att den ska klara av att skicka ut vilken in-signal som helst via hdmi ut-kontakten. För övrigt så är det en Sony STR-DG520, om någon vet något om den. :)

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
148 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)