webForumDet fria alternativet

Oskars Mac-eller-PC-tråd.

Datorhårdvara

48 svar · 2 717 visningar · startad av oskars · sida 2 av 3

Frågan, av oskars

Hej på er! Jag känner att kraven är väldigt individuella, så jag skapar min egna Mac-eller-PC-tråd. Jag har haft PC i hela mitt liv. Men nu funderar jag på att skaffa en iMac! Har haft en bärbar PC i några år nu, och vill ha något stationärt som komplement. Vad jag använder på PC just nu: - Adobe Photoshop - Adobe Illustrator - Crimson Editor - UltraFXP - Internet Explorer - Microsoft Out

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Jättegärna :)

Kikade på webhallen här:
http://www.webhallen.com/list.php?avd=3&konsol=13&genre=2459&chr=&sort=1

På Apple Store står det så här för minnet på iMacen:
4GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x2GB

Så jag antar att det är 800MHz jag ska köpa om jag ska köpa från Webhallen också? Vilket minne i listan där bör jag köpa för att min iMac ska trivas?

Jag är SÅ jävla sugen nu! Kan dom inte köra Keynoten tidigare? :D

BTW: Bör jag välja till ett NVIDIA GeForce 8800 GS w/512MB GDDR3 [+ 1.260,00 kr] istället för ATI Radeon på Apple Store?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Troligen passar alla/de flesta minnen med rätt specifikationer. Vill du vara bombsäker kan du använda Kingstons minneskonfigurator för att få fram ett garanterat kompatibelt minne. T ex 4 GB-kit för iMac:

http://www.ec.kingston.com/ecom/config/partsinfo.asp?ktcpartno=KTA-MB800K2%2F4G

Tänk på att om det kommer nya iMac vid MacWorld mycket väl också kan komma nya minnes- och grafikkretstyper. :)

muskot skrev:

Troligen passar alla/de flesta minnen med rätt specifikationer. Vill du vara bombsäker kan du använda Kingstons minneskonfigurator för att få fram ett garanterat kompatibelt minne. T ex 4 GB-kit för iMac:

http://www.ec.kingston.com/ecom/config/partsinfo.asp?ktcpartno=KTA-MB800K2%2F4G

Tänk på att om det kommer nya iMac vid MacWorld mycket väl också kan komma nya minnes- och grafikkretstyper. :)

Jarå! Jag ska vänta tills MacWorld! Ska bli mkt spännande!

EDIT: Tack för tipset om konfiguratorn!

Fick testa min sambos MacBook igår... skulle packa ner lite bilder, så jag hittade ett program som hetter YemuZip (om jag kommer ihåg rätt). Själva programet var ju inte direkt avancerat... men... man tycker ju att det borde finnas inbyggt i OSX? I XP är det ju jättesmidigt att bara högerklicka på filen och välja Extract eller vad man nu önskar göra...

Hur får jag göra i OSX?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg
Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

oskars skrev:

Fick testa min sambos MacBook igår... skulle packa ner lite bilder, så jag hittade ett program som hetter YemuZip (om jag kommer ihåg rätt). Själva programet var ju inte direkt avancerat... men... man tycker ju att det borde finnas inbyggt i OSX? I XP är det ju jättesmidigt att bara högerklicka på filen och välja Extract eller vad man nu önskar göra...

Hur får jag göra i OSX?

Högerklicka och välja Open with... och sen Archive Utility. Då packar du upp zip-filen. För att skapa en zip-fil gör du precis som i XP. Markerar filerna. Högerklickar och väljer Create Archive.

Tack för zip-tipsen!

Varför skapas en "_MAC_OSX"-katalog i zipfiler från en Mac?

Sen måste jag göra klarhet i en sak...

Om min vän har köpt ett spel han gillar... och som jag också skulle vilja spela på min nya fina iMac... Han kör PC... Kommer jag kunna köpa spelet, och spela det genom typ VMWare?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

oskars skrev:

Tack för zip-tipsen!

Ingen aning om vad du pratar om. Men kan gissa att det helt enkelt är en slags "systemfil" för Mac OS X som ger systemet meta-data om zip-filens innehåll. Den lär inte störa om filen öppnas på en PC. Du kanske kan öppna den med textredigeraren och se vad det är?

oskars skrev:

Om min vän har köpt ett spel han gillar... och som jag också skulle vilja spela på min nya fina iMac... Han kör PC... Kommer jag kunna köpa spelet, och spela det genom typ VMWare?

Har du en Mac med Intel-processor kan du ju installera Windows och spela hur mycket du vill (förutsatt att datorn har tillräckligt med SDRAM osv förstås)

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

oskars skrev:

Tack för zip-tipsen!

Har inte riktigt koll på exakt varför, men när du använder dig av zip utility så skapas mappen. Inget att vara rädd för och mappen gör för dig som användare inget nyttigt alls. Lite som thumb.db som OS X användare ser när mappar skapats i XP.

oskars skrev:

Genom VMWare kommer du nog inte kunna spela det.
Så här gör jag:
Kör OS X som vanligt men har en Bootcamp-installation av Windows XP. Håller jag då innen alt-tangenten när jag startar datorn kan jag välja om jag vill starta antingen OS X eller Windows XP (håller jag inte alt-tangenten så startas OS X som vanligt). Väljer jag att starta Windows XP så kör jag Windows precis som om det vore en helt vanlig PC jag hade köpt. Ingen skillnad alls. Där kan jag spela alla spel, precis som om det vore en vanlig PC med Windows XP.

Hårdvarumässigt/grafikkortsmässigt kan jag inte svara på hur pass kraftfull en Mac är. Men kolla de tekniska specifikationerna och jämför grafikkort med de grafikkort som man köper till PC.

Sen är det finessen med VMWare att när jag väl har min Bootcamp-installation av XP så kan jag i OS X snabbt starta upp VMWare och starta igång Windows XP och köra det i helskärmsläge/fönsterläge eller Unity (Windows-program körs som vanliga OS X-program). Perfekt när jag t.ex. behöver komma åt något program som bara finns för XP (ex. Internet Explorer).

När jag hade en Counter Strike-period och spelade titt som tätt (spelade en halvtimme, vilade en halvtimme, spelade en havltimme osv) så körde jag mestadels Windows XP. Mailen hämtar jag med IMAP, alla projekt jag kör använder jag SVN och de filer jag behöver komma åt i OS X kommer jag åt via Shared folder och väldigt många andra filer och saker har jag online (Dropbox är ett fruktansvärt bra program, 2GB gratis) Enda sura med det är att jag behövde ha en Windows XP-installation av Adobe CS och för OS X, samt dubbletter/likvärdiga av några andra program, vilket tar lite extra hårddiskutrymme.

Köp en mac. Du kommer inte ångra dig.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Okkido skrev:

Köp en mac. Du kommer inte ångra dig.

Jag är inte lika säker på det. Jag har haft Mac i lite över ett år och visst trivs jag bra med den, men att installera Windows i BootCamp känns ju väldigt onödigt. Är det Windows man vill köra ska man ju inte köpa en Mac.

En iMac med GeForce-kort kostar 18 555. Det är väldigt dyrt om man vill köra Windows. Motsvarande PC kostar 8 000 (och ja, det är inklusive skärm).

Om det är Windows man vill köra kan man skaffa en betydligt kraftfullare dator för de pengarna...

Fyra processorkärnor i stället för två. 4 GB RAM i stället för 2. 1 TB hårddisk i stället för 0,5. Bättre grafik...

Och man är ändå bara uppe i 15 000...

Oskar, jag tror inte du är trött på PC. Jag tror du är trött på Windows. Fördelen med Mac är ju att du kan köra Photoshop, Illustrator, Cubase och Reason native i en Unix-miljö. Hade det inte varit för de programmen hade valet varit enkelt; Linux med XP som dual boot för att kunna spela någon gång ibland. Men jag köpte ju själv Mac för att kunna köra Cubase och Reason (mitt mixerbord fungerade inte i Windows, bara i Linux och Mac), så jag vet ju hur det är när man har köpt dyra program.

Att bara ha Mac skulle jag aldrig orka med, den är för speciell. Och ska man ändå göra om den till en PC, vad är då vitsen med att betala så mycket mer?

Jag har därför två stationära datorer. Utöver Macen är det en vanlig PC som jag kör Linux på.

Att köpa en iMac för att uteslutande köra Windows känns såklart lite snett. Diskussionen handlar väl snarare om att i huvudsak köra OS X, men ändå ha möjlighet att köra Windows (eller Linux, för den delen) ibland.

Visst tar Apple bra betalt, men det är ju lite klurigt att exakt definiera vad motsvarande PC skulle vara jämfört med en iMac. Att bara ta hänsyn till råprestanda blir lite orättvist. En PC med lika låg ljudnivå, lika litet "fotavtryck" på skrivbordet, snyggt utseende (visserligen subjektivt) och en 24"-skärm med S-IPS-panel tror jag knappast att man kan få för 8000 kr.

muskot skrev:

En PC med lika låg ljudnivå, lika litet "fotavtryck" på skrivbordet, snyggt utseende (visserligen subjektivt) och en 24"-skärm med S-IPS-panel tror jag knappast att man kan få för 8000 kr.

Visst är det så. Men frågan är ju om man tycker dessa finesser är värda att betala 10 000 extra för...

Vad det gäller Cubase och Reason så vet jag ju eftersom jag har dem själv att det ingår både Mac- och Windowsversion, men när jag tittar på Dustin efter Photoshop och Illustrator verkar det som de bara säljs separat, och då tillkommer ju kostnaden för Mac-versionen om man väljer att gå över till Mac.

tydal skrev:

Visst är det så. Men frågan är ju om man tycker dessa finesser är värda att betala 10 000 extra för...

De flesta som överväger att köpa en iMac tycker nog att det kan vara värt lite extra pengar. Smidighet, tystnad och bra skärm kostar trots allt en del oavsett plattform.

tydal skrev:

Vad det gäller Cubase och Reason så vet jag ju eftersom jag har dem själv att det ingår både Mac- och Windowsversion, men när jag tittar på Dustin efter Photoshop och Illustrator verkar det som de bara säljs separat, och då tillkommer ju kostnaden för Mac-versionen om man väljer att gå över till Mac.

Har för mig att man kan byta plattform genom att kontakta Adobe. Kanske kostar en slant, men inte lika mycket som en ny licens.

Urk. Få mig inte att köpa en vanlig PC igen! Beslutångest gånger tusen..................

Kommer den uppdaterade iMacen bli billigare?

oskars skrev:

Kommer den uppdaterade iMacen bli billigare?

Troligtvis inte. Det ingår i Macens image att vara dyr. På så vis har inte alla råd att köpa den, utan den ses som exklusivare.

Fördelen med Mac är ju att den kör Unix, men eftersom Unix/Linux går att få gratis idag så är ju inte det i sig värt så mycket. Det som gör Macens Unixversion unik är att väldigt många kommerisiella program finns till Mac. Så vill man köra kommersiella program (som du vill) så kan det vara värt att köpa en Mac. Det var därför jag köpte Mac och det är jag inte på något vis missnöjd med.

tydal skrev:

Troligtvis inte. Det ingår i Macens image att vara dyr. På så vis har inte alla råd att köpa den, utan den ses som exklusivare.

Kommer den bli dyrare? :( Fast... den kanske blir billigare med tanke på att man får bättre hårdvara?

tydal skrev:

Fördelen med Mac är ju att den kör Unix, men eftersom Unix/Linux går att få gratis idag så är ju inte det i sig värt så mycket. Det som gör Macens Unixversion unik är att väldigt många kommerisiella program finns till Mac. Så vill man köra kommersiella program (som du vill) så kan det vara värt att köpa en Mac. Det var därför jag köpte Mac och det är jag inte på något vis missnöjd med.

Men asså... vilka program vill man annars köra, om inte kommersiella?

oskars skrev:

Men asså... vilka program vill man annars köra, om inte kommersiella?

Alla fria program. Cubase och Reason är de enda kommersiella programmen jag har. Jag tycker inte det är värt att lägga så mycket pengar på datorprogram när det finns så många bra gratisalternativ.

Exempel på program jag använder: (både i Linux och på Mac)
Firefox, Mysql, Php, Apache, OpenOffice, VirtualBox (virtualisering), Amarok (mediaspelare), DosBox (DOS-emulator), Gimp och Lilypond (notskrivning).

Hm... okej... Jag vill köra många kommersiella program :)

Är så spänd på keynoten! Jag hoppas verkligen det kan bli ett snabbt köp!

oskars skrev:

Hm... okej... Jag vill köra många kommersiella program :)

Jo, då låter Mac rätt för dig. Det är nog den Unix-version som har flest kommersiella program. Och det är klart, föredrar man kommersiella program är man väl inte så priskänslig.

Är så sugen på att koppla ihop iMacens 24" med min 20" Cinema Display :) :)

Och att få köra igång CoD4 första gången :)

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)