Det har blivit dags att köpa nu dator. Förutom vardagsbruk är enda kravet är att den skall vara snabb för bildbehandling (Photoshop CS4). Inget spel eller annat.
Jag är inte någon hemmasnickrare så jag har kollat på en Dell Studio XPS (den längst till vänster på sidan).
HD: 640 GB seriell ATA (7 200 v/min)
CPU: Intel i7 920 (2,66GHz)
RAM: 4 096 MB (4 x 1 024), 1 067MHz DDR3
GRAFIK: 256 MB ATI Radeon HD3650
Priset hamnar runt 9000:- för detta (inkl moms & frakt)
Det jag funderar på är om jag skall uppgradera till detta grafikkort istället:
- 512 MB ATI Radeon HD 4850 (kostar 1470:- extra)
Är det en värt att lägga dom extrapengarna på ett bättre grafikkort för en Photoshop-dator?
Andra åsikter på systemet?
Spontant tror jag det är viktigare med mycket RAM-minne och 64-bitars Vista har en upper limit på 8-128 Gb RAM så knöka in allt du hittar :) Källa:msdn
Med fräckare grafikkort vinner du spelprestanda, nästan bara skulle jag säga.
Jag tänker som så att: mer minne kan jag enkelt köpa senare ifall det behövs. Det finns ju gott och minnesplatser ledigt och priserna kommer troligtvis att sjunka med tiden.
När det gäller grafikkortet är jag inne på samma spår som dig. Det är bara detta med OpenGL i CS4 som jag är osäker på. Vet inte om man vinner något där om man köper det dyrare grafikkortet.
När jag köpte min XPS 1530 i Juni kunde dom inte leverera med 64bit Vista Ultimate, vilket var lite synd.
I övrigt funkar modellen helt kanonbra.
Jag har haft problem med min hårddisk ett par gånger, men som vanligt när det gäller Dell låter dom en byta ut den själv, de levererar den nya disken och hämtar den gamla nät man bytt.
Jag hittade Adobes lista över testade grafikkort och där finns ATI Radeon 4850 men inte ATI Radeon 3650. Kanske är värt att ta det dyrare grafikkortet i alla fall...
Japp, nu kom jag att tänka på att Studio var en stationär ja. Hur som helst är ju Dell klockrena, jag tycker att det är det enda stället man får det man betalar för och deras support håller världsklass.
260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e