Tattade HDMI-kabel mellan dator och tv idag för att testa lite HD-material från burken, men i samma ögonblick jag kopplar in kabeln slocknar datorskärmen.
Bilden klonas för all del till tvn, så jag ser vad jag gör, men datorskärmen är och förblir svart hur jag än pillar i inställningarna för bildskärmen i Vista (eller rättare sagt i ATi's Catalyst Control Center). Om tvn är på eller inte spelar ingen roll, samma resultat iaf.
Vistas kontrollpanel > display settings > de flesta HDTV apparater har 16:9 formatet, bör därför vara samma i datorn, notera att datorns bild kommer ju att ändras. På din länk står det dock HDMI = nej, kanske därför det krånglar? Vilka andra kablar har du testat, VGA, funkar det?
Nej, jag menar att om moderkort och TV stödjer HDCP så känner kanske moderkortet av att det inte finns en "säker" bildkälla igång och stänger av den. smidigt eller hur..
Med tanke på att både skärm och tv är widescreen borde formatet inte vara några problem. Tidigare har jag matat via s-video och har då upplevt att musen ramlat utanför bilden på tvn, men nu matchar det perfa - upplösningen funkar alltså bättre. ;)
(Note 1) Simultaneous output for D-Sub and TV (S-Video, AV composite, or YPbPr component) is not
supported.
(Note 2) Simultaneous output for DVI-D and HDMI is not supported.
Har ingen erfarenhet av just den men testade faktiskt en billig HDMI-splitter för ett tag sedan. Den såg precis likadan ut, förutom att den hade två HDMI-kontakter istället för en HDMI och en DVI och var tänkt att användas åt "andra hållet".
Den klarade inte högre upplösning än 720p och fungerade dessutom lite slumpmässigt, dvs. värdelös. Bestämde mig då för att slänga ut ett par prylar från tv-bänken och ersätta dessa med en enda pryl och på så sätt spara en HDMI-ingång. :)
Tja, den från Kjell funkade inte iaf. Eller ja, jag fick bild på tvn såg jag i ögonvrån, men andra ögonvrån noterade att datorskärmen slocknade. När jag återställde kablarna fick jag inte bild nånstans, så det blev till att trycka på reset. :l
Dessvärre funkar det inte för mig att bygga om tvbänken - även om jag råkar gå i sådana tankar i alla fall. :e
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25