webForumDet fria alternativet

Vad är datorn värd ?

Datorhårdvara

14 svar · 884 visningar · startad av Joaquin

Medlem sedan nov. 2003286 inlägg
Frågan#1

Skulle behöva lite hjälp med att värdera en bärbar dator som jag funderar att byta ut.

Datorn är en:
Fujitsu Siemens
17" wide
2 Ghz
2 Gb ram
120 Gb HDD
Firewire
Trådlöst
DVD-brännare

Vad tycker ni man kan få för en sådan ? Vill inte lura någon och samtidigt inte sälja den för billigt...då kan jag lika bra behålla den själv :)

Tacksam för tips.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Det där säger ingenting. Vad är det för modell? Processor? Osv.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

En ny sån dator kostar runt 5000 idag. Bärbara datorer har generellt kort livslängd, så man ska vara försiktig med begagnade.

Men om den är i bra skick och inte mer än ett år gammal så kan det kanske vara rimligt med 2500.

Usch...2500 :l

Det är en Centrino 2.0 tror jag. Amilo M4438 är modellen.

Jaså, Centrino, då låter den äldre än ett år, och då är det ju inte dual core som på den nya för 5000. Då är den nog inte värd så mycket som 2500. Kanske 1500.

Datorer har inte mycket till andrahandsvärde, i synnerhet inte bärbara.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Centrino 2 innehåller ju Core 2-processorer.

http://www.intel.com/products/centrino/index.htm

muskot skrev:

Centrino 2 innehåller ju Core 2-processorer.

Jo, men i den dator som den här tråden gäller (Amilo M4438) sitter det ju en gammal centrino (Pentium M) på 2.0 GHz.

Medlem sedan sep. 2006462 inlägg

Skulle nog i runda slängor kunna ge ungefär 2 lax för en sån dator. Inte mer.

Usch. Stora ångesten.

Detta är s.k. hem-pc som nu ska lösas ut. De vill ha nästan 4000:- för det.
Då får vi iofs router, extern hdd och tangentbord/mus också, men det är ju inga dyra prylar idag. Problemet är att om vi lämnar tillbaka den ska det inhandlas och det blir lite extra jobb med konfiguration av trådlös router m.m :l

Tanken kunde ju vara att lösa ut den och sen sälja..men får man 1500 för den kan vi lika bra behålla den tycker jag.

Edit:

tydal skrev:

Jaså, Centrino, då låter den äldre än ett år, och då är det ju inte dual core som på den nya för 5000. Då är den nog inte värd så mycket som 2500. Kanske 1500.

Har du en länk till den modellen du menar kostar 5000:- ?

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Rent generellt brukar man få betala en aning mer än det reella värdet av datorn när det blir dags att lösa in den om man bestämmer sig för det. Så har det varit de gånger det har varit aktuellt i mina fall.
Nu har vi kommit i det läget att det blir dyrare att reparera än att skicka nytt, skulle tro att det börjar bli svårt att få tag på reservdelar och frågan blir ju då hur dessa "nya" kommer att värderas när det nuvarande avtalet löper ut?

Jag ringde när jag jag fick reda på priset till de ansvariga för att luska lite och de sa just det att det blir dyrare mest för att man inte ska riskera restskatt som man kan få om man skulle köpt den för billigt.

De var inte så flexibla när det handlade om att föhandla om priset alltså :)

Kan ju undra vad de gör av allt begagnat de får in...

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Joaquin skrev:

Kan ju undra vad de gör av allt begagnat de får in...

Det undrar jag med, det borde ju bli rätt många i alla fall om man lyssnar till tongångarna här på firman.

Killen jag pratade med sa visserligen att de gick ut till försäljning, men vem köper begagnade routrar, tangentbord etc ?

Velig :OO

Joaquin skrev:

Har du en länk till den modellen du menar kostar 5000:- ?

Tja, jag gick bara in på Dustin och kollade snabbt på deras billigaste 17-tummare: http://www.dustin.se/pd_5010185302.aspx

5690 inklusive moms för:

Dual Core 2.0 GHz
3 GB ram
120 GB hårddisk

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

M@gnus skrev:

Det undrar jag med, det borde ju bli rätt många i alla fall om man lyssnar till tongångarna här på firman.

En hel del hamnar här: http://www.it-auktion.se/

(sen om de säljs därifrån har jag ingen aning om, men jag antar det eftersom firman funnits ett bra tag)

/pebi

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)