webForumDet fria alternativet

Ny stationär dator

Datorhårdvara

33 svar · 2 326 visningar · startad av Niklas-

Medlem sedan aug. 200841 inlägg
Frågan#1

Jag fyller år om cirka 3 veckor, och det är även jul snart. Då hade jag tänkt att önska mig en stationär dator som jag kan ha på mitt rum.
Eftersom jag förmodligen kan mer om datorer än mina föräldrar anser jag att det är bättre att jag kollar upp lite info om vilken dator jag vill ha, än att de gör det.
Jag behöver lite hjälp med vilken dator det ska vara, skulle vara toppen om ni kommer med något förslag :)

Det jag ska ha den till är att surfa, MSN, lyssna på musik (iTunes), använda mer avancerade program (Nero och liknande), fildelning och spel(Guitar Hero, Football Manager mm.). Spelen vill jag kunna spela utan att det låter som ett flygplan när man spelar och utan lagg.

I dagsläget med den dator jag har kan man inte vara inne på Aftonbladet utan att datorn börja hacka sig.

Minst 3 GB RAM-minne då jag anser att det är det som krävs för ovanstående, rätta mig om jag har fel.

Saker som grafikminne, processor och andra nödvändiga saker har jag ingen större koll på. Vad behövs för mina ändamål?

Jag har sett denna och den verkar okej, dock säger inte grafikminne och liknande inte så mycket som sagt :OO
Acer Aspire M1641/E1200/320

MVH Niklas

Medlem sedan apr. 200899 inlägg

Har du någon övre prisgräns? Det blir ganska mycket lättare att rekommendera en dator i så fall.

Mvh Johan

Vet inte riktigt just nu, eftersom det inte är jag som ska köpa det. Ska höra lite senare ikväll.

Men runt 5000 kan du nog räkna med...

Tack så jättemycket för tipsen.

Jag har hört att Vista inte är så bra ännu, vad säger tycker ni?
Jag är en van XP användare så jag undrar lite vad som är för skillnader egentligen, det jag sett av Vista på bilder är att det ser ut att bara ha en onödiga funktioner...

Går det ens att köpa en dator med XP nuförtiden?

Niklas- skrev:

Tack så jättemycket för tipsen.

Jag har hört att Vista inte är så bra ännu, vad säger tycker ni?
Jag är en van XP användare så jag undrar lite vad som är för skillnader egentligen, det jag sett av Vista på bilder är att det ser ut att bara ha en onödiga funktioner...

Går det ens att köpa en dator med XP nuförtiden?

Jag använder Windows Vista själv, och är nöjd med det. På många punkter är det bättre än XP. Det finns en del gamla program krånglar, men det mesta fungerar bra. Alla nya märkesdatorer brukar säljas med Vista, men om man köper en företagsdator med Vista Business ingår en nedgradering till XP Professional som man kan använda om man vill.

Mvh Johan

Hej igen Johan!

Förlåt för mitt sena svar.

Jag skulle vilja ha några exempel på vad Vista är bättre på.
Det jag i huvudsak ska ha den till är väl att spela på. Jag vet att Vista kräver dubbelt så mycket RAM minne.
Dock kommer jag nog skaffa 4GB Ram så jag vet inte hur pass stor skillnad det kommer spela.

Har tagit upp det här med dator med farsan och han verkar inte vara så jättemycket emot det.
Jag tror att jag skulle kunna få en dator för runt 8000 kr, såg denna och visade den för honom: http://www.computercity.se/Product/Product.aspx?id=117164&sName=Stationära+datorer+-+Stationära+datorer

Jag skulle vilja veta lite mer om processorer och hastigheten på dessa. Vad rekommenderas för en användare som mig?

Hej!

Jag vet inte om jag klarar av att ge bra svar på alla dina frågor, men jag ska försöka. Det förvånar mig lite att ingen annan har skrivit i den här tråden!

Angående Vista skulle jag säga att åtminstone jag får en bättre helhetsupplevelse än med XP. Vista käns modernare, och det är många smådetaljer som är bättre. I Utfoskaren är det en hel del förbättringar, med klickbart adressfält, virtuella mappar bland annat. Sidpanelen är en riktigt bra funktion som är väldigt smidig att ha med t ex klocka, aktiekurser, väder och så vidare. Aero med genomskinliga fönster är riktigt snyggt. SuperFetch cachelagrar program som används ofta, vilket gör att de startar snabbare. Vista har bättre minneshantering som utnyttjar nästan allt tillgängligt minne bland annat genom SuperFetch. Ångående prestanda så kommer du inte att märka någon nämnvärd skillnad jämfört med XP. Flera tester har också visat att Vista med Service Pack 1 ofta är ungfär lika snabbt som XP i spel, ibland till och med snabbare. Dessutom kan du med Vista utnyttja DirectX 10 i de senaste spelen.

För 8000 kr får du en riktigt bra dator som klarar det mesta som en hemanvändare behöver. För att få en riktigt prisvärd dator bör man bygga den själv, men då krävs det ju att man vet hur man gör det. Tyvärr fungerar inte din länk, så jag kan inte avgöra hur bra den datorn är.

Jag kan återkomma imorgon med fler datorrekommendationer och svar på din sista fråga.

Mvh Johan

Det undrar även jag, det är väl trots allt rätt forumsdel?

lbs129 skrev:

Flera tester har också visat att Vista med Service Pack 1 ofta är ungfär lika snabbt som XP i spel, ibland till och med snabbare. Dessutom kan du med Vista utnyttja DirectX 10 i de senaste spelen.

Ingår Service Pack 1 när man köper datorn?
DirectX 10 innebär vadå? Antar att man inte kan använda det på XP.

lbs129 skrev:

För att få en riktigt prisvärd dator bör man bygga den själv, men då krävs det ju att man vet hur man gör det.

Det ska nog inte vara några större problem. Det största problemet är nog att jag inte vet vilka delar det är som behövs. Om jag och min far i värsta fall inte skulle klara av att bygga ihop en dator vet jag att han känner personer som jobbar med datorer.

lbs129 skrev:

Tyvärr fungerar inte din länk, så jag kan inte avgöra hur bra den datorn är.

Gå in på https://www.computercity.se --> I undermenyn produkter, tryck "Datorer" --> Stationära Datorer --> Stationära Datorer --> Tryck på "HP M9441.SC", den kostar 7754:- på internet.

Du ska ha ett stort tack Johan, uppskattar verkligen den tid du lägger ned för att hjälpa mig (y)

Skulle uppskatta om jag fick några fler tips och åsikter, av Johan eller någon annan.

Hej!

Ursäkta att jag inte har svarat tidigare. Det är inte säkert att Service Pack 1 är installerat på en märkesdator när du köper den, men om det inte är det kommer det att hämtas från Windows Update när du ansluter datorn till Internet. DirectX 10 är den senaste versionen av Microsofts utecklarverktyg för spel. Spel som använder det kan använda en del nya effekter och liknande. DirectX 10 finns bara till Windows Vista.

Om du tror att du kan klara av att bygga ihop en dator själv, så ska jag hjälpa dig att välja delar. Jag kan också ge en del vägledning i byggandet om det behövs. Annars kan jag ge tips på fler märkesdatorer, men de är oftast inte lika bra.

HP-datorn hos Computer City är rätt så bra, men processorn är inte så jättesnabb och inte grafikkortet heller. Jag ska se om jag har tid under dagen att sätta ihop ett paket med delar som du skulle kunna bygga ihop själv.

Mvh Johan

Hur går det? Har du kollat något efter delar?

Jag tror du har missförstått mig lite. Det ska inte vara värsta speldatorn, utan en hyfsad sådan dator. Det jag har nu funkar att spela alla spel jag vill köra förutom Guitar Hero.
Och denna dator jag har nu är minst 5 år gammal och har endast 1GB RAM och säkert en halvkass processor. Det jag söker är en förbättring med bättre RAM och något bättre övriga saker.

En sak jag börjat fundera på är ifall jag ska önska mig en laptop istället (ganska bra) och sedan köpa till en extern skärm, tangentbord och mus. För visst funkar det att koppla in en extern skärm till en laptop?
Vad sägs om detta förslag? Det är en Sony VAIO som ser hetast ut just nu, den för 9 999:- då.

MVH Niklas

Medlem sedan maj 200821 inlägg

Jag är ej rätt person att komma med råd och tips men xp går väl ej att ha på en dator med mer än 3gb i ram?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Niklas- skrev:

En sak jag börjat fundera på är ifall jag ska önska mig en laptop istället (ganska bra) och sedan köpa till en extern skärm, tangentbord och mus. För visst funkar det att koppla in en extern skärm till en laptop?
Vad sägs om detta förslag? Det är en Sony VAIO som ser hetast ut just nu, den för 9 999:- då.

Tänkte på samma sätt som du och sålde min stationära PC och köpte en laptop och extern skärm. Har dock insett att det inte fungerar så bra som jag tänkt. Datorn är alltid kopplad till tusen sladdar vilket gör att jag aldrig "orkar" använda laptopen på annan plats i hemmet än vid skrivbordet, vilket förtar en hel del av den smidighet jag eftersträvade. Kommer därför att komplettera med en stationär maskin inom kort.

Mitt råd blir alltså att köpa en så pass vass stationär dator som du har råd med/behov av och sedan komplettera med en liten och smidig laptop, med lägre prestandakrav. Kanske en netbook?

RGMYIK skrev:

Jag är ej rätt person att komma med råd och tips men xp går väl ej att ha på en dator med mer än 3gb i ram?

Jo, 32-bitars XP kan hantera 4 GB minne (dock inkl. grafikminne).

muskot skrev:

Tänkte på samma sätt som du och sålde min stationära PC och köpte en laptop och extern skärm. Har dock insett att det inte fungerar så bra som jag tänkt. Datorn är alltid kopplad till tusen sladdar vilket gör att jag aldrig "orkar" använda laptopen på annan plats i hemmet än vid skrivbordet, vilket förtar en hel del av den smidighet jag eftersträvade. Kommer därför att komplettera med en stationär maskin inom kort.

Mitt råd blir alltså att köpa en så pass vass stationär dator som du har råd med/behov av och sedan komplettera med en liten och smidig laptop, med lägre prestandakrav. Kanske en netbook?

Hur pass många sladdar är det? Som jag förstår borde det bara vara två extra sladdar; en från skärmen till laptopen och en från skärmen till eluttaget.
När man vill flytta laptopen tar man väl bara ut sladden ur datorn och vips så har man det som det skulle varit annars? Eller är det något jag missat, isf vad?

RGMYIK skrev:

Ingen aning om det där, men det kommer bli en Vista eftersom det är det enda som finns ute till Windows nu.

Tack så mycket för era svar!

Niklas- skrev:

Hur pass många sladdar är det? Som jag förstår borde det bara vara två extra sladdar; en från skärmen till laptopen och en från skärmen till eluttaget.
När man vill flytta laptopen tar man väl bara ut sladden ur datorn och vips så har man det som det skulle varit annars? Eller är det något jag missat, isf vad?

Beror ju på vad man har kopplat till datorn.

Jag har sju sladdar kopplade till min laptop; ström, nätverk (går ju iofs. att skippa om man nöjer sig med den prestanda man kan få trådlöst), DVI (bildskärm), firewire (extern hdd), två USB samt ljud.

Medlem sedan juli 20011 129 inlägg

muskot skrev:

Jo, 32-bitars XP kan hantera 4 GB minne (dock inkl. grafikminne).

Visste inte att det var p.g.a. grafikminnet som max RAM ramlade ner till runt 3gb, men det jag tänkte säga är att det är samma med Vista 32-bitars.
Om man dock fixara 64-bitars så behöver man inte oroa sig över någon gräns på läänge. Men å andra sidan kan man ha lite svårare med kompatibilitet på spel/program som är lite äldre.

Ström och nätverk lär jag också ha. Möjligtvis inte nätverkssladden om jag inte sitter vid mitt skrivbord. Är DVI till den externa skärmen? Kan den kopplas till en TV?
Externa hårddiskar stoppar man väl i ett USB-uttag? Isf kan man ju bara köpa en liten USB-hubb så behöver man endast ta ut en sladd istället för tre.
Vart sätts ljudet in? Antar att du menar högtalare.

Niklas- skrev:

Ström och nätverk lär jag också ha. Möjligtvis inte nätverkssladden om jag inte sitter vid mitt skrivbord. Är DVI till den externa skärmen? Kan den kopplas till en TV?

Beror på dator respektive tv. DVI är inte jättevanligt på tv-apparater, utan det vanligaste på (nyare) apparater är HDMI. Finns adapters för DVI/HDMI.

Niklas- skrev:

Externa hårddiskar stoppar man väl i ett USB-uttag? Isf kan man ju bara köpa en liten USB-hubb så behöver man endast ta ut en sladd istället för tre.

Firewire ger bättre prestanda. :)

Har redan en USB-hub inbyggd i min skärm. Har telefon, skrivare, kamera, tangentbord samt mus kopplat via USB.

Niklas- skrev:

Vart sätts ljudet in? Antar att du menar högtalare.

Sätts in? Det jag menar är alltså att en av de nämnda sju sladdarna går från ljudutgången på datorn till en förstärkare (som i sin tur såklart är kopplad till högtalare).

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)