Jag ska köpa nya bärbara datorer till mig och äldsta dottern. Dottern spelar Sims 2, surfar och chattar som de flesta tonåringar. :)
Jag behöver inte kunna göra mer än spela enkla spel, surfa, jobba med officeprogram, enklare programmering, betala räkningar etc.
Har tänkt mig ett tak på ca 15000 för båda datorerna och har hittat de här:
Båda datorerna är stora, tunga och klumpiga, med kort batteritid, men idag använder ju många den bärbara datorn som en stationär och det är klart, ska den inte bäras runt och eluttag finns lättillgängligt så blir ju inte dessa faktorer viktiga.
När det gäller upplösningen får man tänka på hur stor skärmen är. 1440x900 kan vara lagom på en 13- eller 14-tumsskärm, men på 17 blir det för lite, i synnerhet på en bärbar eftersom man måste sitta nära skärmen.
Varför inte en stationär som kan användas av båda intressenterna, samt en bärbar med exemplelvis Linux på en Notebook för surf och chatt samt eposthantering.
Man skapar då båda användareprofilerna på båda maskinerna
Skapar Google konton så att man kommer åt epost och dokument den vägen
Detta skapar den frihet som gör att det hela kan växa. Troligt blir det billigare och bättre!
Faktum är att för 15 000 så kan ni få en riktigt bra stationär dator med rikligt med kraft till spel och annat, och dessutom kan ni också få varsin riktigt liten bärbar dator, dvs som man kan ta med sig överallt, jobb/skola/resor utan att det märks att man har den med sig, för den väger under ett kilo och är som ett VHS-band ungefär i storlek.
Nätverkskortets hastighet duger för våra behov. :)
Upplösningen får jag nog fundera en aning på då...
Tja, varför bärbar? För min del är det av bekvämlighetsskäl. Jag gillar att sitta i sängen eller soffan och använda datorn. Jag tycker att det är skönt att få det stöd för axlarna man får då och som är svårt att uppnå i en vanlig kontorsstol. Gillar dessutom att kunna ta med mig den runt i huset och slippa en möbel för datorn.
Vi har en äldre stationär som yngsta dottern har på sitt rum och som jag använder för att ladda hem filmer och sådant. Jag har tänkt att hon ska få överta äldsta dotterns stationära när det har blivit nya datorköp.
Äldsta dottern kikar på mig och vill kunna sitta i sängen och spela. :D Hon vill också kunna ta med datorn (för att spela på) på semestern och till kompisar och så.
Den dator jag använder nu är jag egentligen full nöjd med - prestandamässigt. Det är en Dell Inspiron 6000 med 512 Mb ram och iofs bra upplösning, 1680x1050 på 15,4". Den största nackdelen med den är att jag pajar strömkabeln när jag har den i knät. Strömkabeln sitter på baksidan och tydligen så sitter jag på ett sätt som frestar på själva kontakten. Det börjar bli dyrt att köpa nya dell-sladdar hela tiden ;).
Jag gillar att kolla på film och tv-serier på datorn och då har jag fått för mig att skärmen inte ska vara för liten.
Det är mycket att fundera på, men vi har i alla fall - än så länge - uteslutit stationär dator.
Varför inte en stationär som kan användas av båda intressenterna, samt en bärbar med exemplelvis Linux på en Notebook för surf och chatt samt eposthantering.
Man skapar då båda användareprofilerna på båda maskinerna
Skapar Google konton så att man kommer åt epost och dokument den vägen
Detta skapar den frihet som gör att det hela kan växa. Troligt blir det billigare och bättre!
Nu var det ju inte vare sig mjukvara eller arbetssätt som hypatia efterfrågade utan vad hon skall köpa för hårdvara. Därav att tråden ligger i detta forum. Dessutom tror jag knappast att hon vill ha sina dokument liggande hos Google på det sättet som du föreslår heller men det är en annan historia.
Bra SirPeter. Jag höll mig inte direkt till trådskaparens fråga.
Å andra sidan är det väl inte ofta som det fungerar klockrent.
Men jag ville lyfta fram ett alternativ lösning.
Om du känner Hypatia så pass så ber jag om ursäkt för förslaget om Google, om det är det du kallar mjukvara!
Skall försöka bättra mig säger Lasp
Nu har ju Hypatia inkommit med flera synpunkter vilket gör att mitt förslag faller bort.
Jag sitter ju själv ofta med min MacBook Pro i knät och då kär jag ju trådlöst så detta med dålig fart på nätverkskort kanske inte heller var så anpassat!
Jag sitter ju själv ofta med min MacBook Pro i knät och då kär jag ju trådlöst så detta med dålig fart på nätverkskort kanske inte heller var så anpassat!
Nja, det tycker jag nog iofs eftersom de inte klarar "n" heller men om hypatia tycker att det räcker så. Det var mina skäl till varför jag inte skulle köpa den hårdvaran.
Jag sitter ju själv ofta med min MacBook Pro i knät...
Oj, vem hade kunnat tro att Lasp skulle sitta med en appledator i sitt knä för ett par år sedan. :o :bire
Tillbaka till topic, personligen hade jag skaffat en macbook med plusmeny och en liten netbook alt. en (vanlig) billig bärbar som duger åt surf/epost/film.
Jag gillar att kolla på film och tv-serier på datorn och då har jag fått för mig att skärmen inte ska vara för liten.
För min del har jag inte känt att det är ett problem. Just nu använder jag minstingen, med en 7-tumsskärm. Den använder jag normalt bara när jag åker utomlands, eller andra ställen dit jag inte vill ta med min ordinarie, dyrare, bärbara. Men jag kan titta på tv och film på den, även om den är lite liten.
Min normala bärbara har en 11-tumsskärm med upplösning 1366x768. Jag tittar ofta på film och tv på den och tycker inte alls det skulle vara för litet.
Naturligtvis är det trevligare ju större bilden är, det kan jag ju inte förneka med tanke på att min tv är 46 tum...
Men för mig som reser mycket och vill ha en dator med är det viktigare att den är liten och lätt. Det är stor skillnad på 1 kilo och 3 kilo. Efter att ha vant mig vid en smidig bärbar skulle jag aldrig kunna ha en stor och klumpig igen.
Går själv i tankar på en ny bärbar och har spanat in Sony Vaio VGN-CR41S/W, Sony Vaio VGN-CR41S/P och Sony Vaio VGN-CR41S/L. Bra, liten, mycket minne, bra prestanda, snabb CPU, hög upplösning, kan kopplas till extern skärm då skärmstorleken är på ca 14.1 tum, trådlöst nätverk finnes, modem, USB osv.. pris ligger på 8000 till 9000 kr beroende på vilken och var man köper.