webForumDet fria alternativet

USB till USB

Datorhårdvara

7 svar · 595 visningar · startad av Mr T

Medlem sedan maj 20071 061 inlägg
Frågan#1

Kan man koppla samman 2 datorer via USB, ungefär som man kopplade samman 2 datorer förr med "nollmodemskabel" ?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg
Medlem sedan nov. 2000857 inlägg

Flyttas från "Elektronik & High-techprylar"..

Ser okej ut, och du ska ha stort tack, men....
Hade lagt in detta inlägg under "Elektronik" i tron om att jag skulle få reda på hur man kopplade och gjorde en egen sådan här grej.
Hoppas på att få svar, eller är det någon som har en sådan och kanske kan mäta upp hur den funkar ?

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Du kan inte bygga en sån själv. I mitten sitter det ett chip som du inte kan bygga eller köpa separat. Om båda datorerna har nätverkskort så rekommenderar jag en korsad TP-kabel istället för något med USB.
Vad vill du åstadkomma? Överföra filer? Lira nätverksspel med två datorer?

Misstänkte att det var något sådan, alltså något chip. Hade hoppats på "rak kabel", men blev inte minsta förvånad då det inte var så.

Vad jag ska ha kabeln till? Inget, det var mer en fråga om det gick.
Frågan om överföring med USB dök upp då vi på jobbet skulle koppla upp oss mot en OP panel och programmet i vår dator (PG) föreslog USB till USB. Då det var en "avancerad" OP-panel (mycket likt en dator i konfigurationen) blev jag lite förbryllad om man verkligen kan föra över från dator till dator, speciellt mellan 2 "rektangulära"-usb kontakter, sådana som återfinns på en vanlig PC. Därutav frågan.
Just "rektangulär" USB kontakt är ju "sändare" medan ex. den "fyrkantiga" (den som återfinns på skrivare) är ju mottagare (om man förenklar det jag lärt mig). Uppenbarligen går det att skicka info mellan 2 datorer via USB, vilket fiddler hittat en lösning på, vilket jag är lite imponerad av.

Stort tack för hjälpen. Tror inte vi kommer längre än såhär i detta ämnet.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Det finns "raka" kablar som har den rektangulära kontakter på båda sidor, men de är till för specialbyggda apparater. Inte nog med att de inte fungerar för att överföra information mellan två datorer, de förstör datorernas USB-portar.
Så pröva inte det. :)

Lovar att inte prova :)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)