webForumDet fria alternativet

DVD-brännaren slutar funka

Datorhårdvara

8 svar · 894 visningar · startad av Bendro

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg
Frågan#1

Äntligen, ett nytt problem jag inte stött på förut.

Long story short....fick akut springa iväg och köpa en ny DVD-brännare. Snål som jag är blev det en lågbudget från netonnet... SH-S202J står det i enhetshanteraren och när jag söker på det kommer jag till Samsungsidor. Men på brännaren står det "Super WriteMaster".
Till saken...när jag startar upp datorn och går in på mitt konto funkar det oftast ok. Men om man byter användarkonto så funkar inte brännaren sen. Hjälper inte att byta tillbaka, det enda som hjälper när det väl börjat strula är att starta om datorn.

Enheten syns i utforskaren men om man klickar på den händer det ingenting. Försöker jag trots det att bränna via Nero så får jag besked om att enheten används av ett annat program.
När jag sätter i en skiva så blinkar lampan fram på brännaren som den skall, så ström verkar den ju få.

Kanske lite virrigt beskrivet, men är det någon som känner igen detta eller kan komma med förslag på vad jag skall försöka med för att hitta orsaken till problemet är jag tacksam.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Bendro skrev:

Äntligen, ett nytt problem jag inte stött på förut.

LMAO!!!! :e :birp
Bra uttryck! HAHAHA.... så talar en äkta galghhumorist!

Medlem sedan okt. 200838 inlägg

Är kanske helt ute och cyklar nu, men hade liknande problem med en ny dvd-brännare för ett tag sen.
Försökte verkligen lösa problemet på alla sätt och kom tillslut fram till iden att uppdatera drivrutinerna för moderkortet - då löste sig allt. Brännaren funkar ua.
Som sagt kanske ett long shoot... men alltid nåt.

Uppdaterat drivrutiner till moderkort samt uppdaterade bios.
Hjälpte inte. Installerade ett annat brännarprogram (hade Nero 6). Nu verkar det funka som det skall. Hur Nero kan påverka brännaren även när Nero inte används är dock fortfarande obesvarat.

Datorer...you gotta love them.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Har samma brännare som du. Den lyser så fint när man stoppar i en cd/dvd. Den syns i enhetshanteraren, men det händer inte ett skit.

Den har suttit i datorn i säkert ett år, utan att funka! Jag gav upp helt enkelt.
Kanske nåt även jag ska prova då...

Ryktet om problemets lösning var överdrivet.

Det gick att bränna en skiva igår, men nu idag är vi tillbaka på ruta ett. Enheten finns men ändå inte. Syns men går inte att öppna eller använda såvida jag inte startar om datorn.

Lutar åt att jag får följa DanneST´s exempel och ge upp. Får väl bli en nyinvestering helt enkelt.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Väldigt skumt problem. Antar att det är denna du köpte? Är den korrekt byglad och har du testat med annat kablage?

Det är den, fast det står inte Samsung på min. Får väl kolla över byglingen igen för säkerhets skull. Nej, har inte haft möjlighet att testa med annat kablage, men det befintliga fungerade ju till förra brännaren innan den tackade för sig.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Bendro skrev:

Till saken...när jag startar upp datorn och går in på mitt konto funkar det oftast ok. Men om man byter användarkonto så funkar inte brännaren sen. Hjälper inte att byta tillbaka, det enda som hjälper när det väl börjat strula är att starta om datorn.

Du kan antagligen bara använda den som administratör, har du prövat att tilldela den, till alla konton?

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)