webForumDet fria alternativet

Installation av SATA

Datorhårdvara

5 svar · 523 visningar · startad av greggan

Medlem sedan jan. 2004678 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag har köpt en hårddisk. En Samsung Spinpoint F1 SATA 1TB. (Modell# HD103UJ)

Jag har en dator från FujitsuSiemens med en moderkort från Gigabyte (Modell# GA-7VASMFS) med en ledig SATA-port.

Jag kopplade in HDDn på den porten och kopplade in ström till HDDn men sen händer inget. Hårddisken hittas inte. Jag googlade runt och kom fram till att jag säkert behövde uppdatera BIOS, så jag gjorde det. Ingen skillnad. På Samsungs hemsida finns det ett program som man kan använda för att installera en ny hårddisk, men det programmet hittar bara den gamla hårddisken. De har även ett program som ska begränsa hårddisken från 3gbit/s till 1,5gbit/s eftersom moderkortet inte alltid klarar av det. Men det programmet verkar inte heller hitta hårddisken.

Jag har provat koppla in den på båda SATA-portarna. Med eller utan den andra hårddisken ikopplad. Jag har testat olika strömkontakter i datorn. Men inget av detta verkar funka.

I BIOS är SATA aktiverat men man kan inte göra mycket mer än så där. På IDE-portarna kan man köra en autodetect, men inte på SATA. Och kör jag det på IDE så hittar den inget.

Läste lite om Jumper också, men på alla bildexempel så är det åtta piggar och så ska man brygga två nånstans, men på min finns det bara fyra piggar.

Vad i hela friden ska jag göra? Vet inte vad jag ska söka på längre ens. La ner alldeles för många timmar på det här i natt och börjar bli väldigt frustrerad, vill ju ha min TB!

Hjälp!! :x

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Hittas disken i biosen?

Nej, disken hittas inte nånstans.

(Som jag känner till iaf, inte säkert att jag känner till alla sätt att leta på)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Har du någon annan SATA-enhet att prova med? t.ex. en mindre disk.
Har du stängt av RAID i biosen?
Hur många enheter har du totalt?

jag har en annan sata-disk som sitter i nu och den fungerar utan problem. den är på 200gb.
Jag har inte hittat nåt om RAID i BIOS.
Totalt har jag en CD som sitter på IDE primary slave och en SATA som sitter på SATA0 och så den jag försöker installera som ska sitta på SATA1

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)