webForumDet fria alternativet

Datorn väntar på extern hårddisk hela tiden?

Datorhårdvara

6 svar · 857 visningar · startad av caze

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg
Frågan#1

Ibland när jag öppnar vissa filer som ligger på min Macbook Pros hårddisk tar det längre tid, och under den här tiden låter den externa hårddisken lite grann. Jag antar att datorn väntar på att indexera den externa innan den öppnar filen, men varför gör den det, och det vill jag inte att den ska göra. Har jag förstått det hela rätt? Isåfall, vad ska jag göra?

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Kan du inte bara säga till Spotlight att den inte ska indexera den externa hårddisken?

Så du menar att spotlight indexerar filer på den externa hårddisken när jag inte ens använder den?

Har provat att lägga till den så att den inte ska indexeras i spotlight nu.

Det hjälpte inte. Kan det bero på att Externa hårdisken finns med under "MAC" i vänsterspalten i Finder?

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

Finder väcker tyvärr de externa hårddiskarna, oavsett om man tänkt använda dem eller inte. Jag brukar unmounta mina så man slipper vänta vid öppna/spara-dialog. Bara att klicka på den lilla pilen jämte hårddisken.

Och då är enda lösningen för att få kontakt med hårddisken igen att dra ut och sätta ni sladden igen, eller hur?

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

Det går att mounta i t.ex. terminalen.

/usr/sbin/diskutil mount /dev/disk2s3

Där disk2s3 är namnet på disken. Du hittar det i skivverktyg. Högerklicka på disken och välj information, se skividentifierare.

Vill man göra det lite lättare för sig kan man kanske göra hela processen till ett appleskript?

Bild 4.jpg
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)