Jag köpte ett nytt grafikkort idag (GeForce 8800 GTX) och var även tvungen att byta nätdel från mitt 300W till 750W. Nja, jag hade klarat mig med 500W men det blev iaf ett större.
Efter att ha bytt grejerna startar datorn inte upp. Inga pip eller något, det enda som händer är att fläktarna drar igång, båda brännarna snurrar några gånger men sedan står fläktarna och surrar och inget händer. Jag kollar på lampan som lyser när hårddisken jobbar, den blinkar inte ens till och det låtar inget från disken heller.
Visst borde det komma upp åtminstone lite BIOS-text eller nåt även om hårddisken inte startar? Skärmen verkar inte känna av något alls. Om det är något vajsing med nya grafikkortet, ska inte datorn pipa och ha sig då?
Jag matar hårddisken, båda brännarna och det nya grafikkortet samt moderkortet med ström enligt beskrivning. Har jag glömt något?
Ja, datorn ska POST:a även om hårddiskarna är ur funktion. Datorn behöver inte nödvändigtvis göra något för att påpeka att grafikkortet inte fungerar som det ska.
Testat att nollställa CMOS? Testat med gamla nätdelen? Testat att stoppa in gamla grafikkortet igen?
Nej men jag ska göra det nu. ;)
Anledningen till att jag inte bytt tillbaka igen är att det är riktigt bökigt... Det nya kortet är bra mycket större än det gamla så jag måste dra om en del kablar för att få bort kortet. Det är också en anledning till att jag misstänker att jag kan ha glömt av någon kabel, därför kom frågorna i mitt första inlägg.
Tack för hjälpen så långt, jag ska byta till det gamla kortet och postar direkt efter! :)
Sådär, det gamla kortet är tillbaka men datorn beter sig precis lika illa som förut. Alla fläktar startar, brännarna blinkar och snurrar för att sedan stanna, inget händer. Fläktarna fortsätter snurra. Både det nya och det gamla grafikkortets fläktar snurrar också, glömde skriva det förut.
Skit också, jag blir väl tvungen att byta tillbaka till den gamla nätdelen, fast då kan jag ju inte stoppa i det nya grafikkortet och testa...
Återkommer!
Om det är något vajsing med nya grafikkortet, ska inte datorn pipa och ha sig då?
Nej, datorn piper inte ett endaste pip. :(
Nu tror jag iof att mästerdetektiven Poteta har hittat något, det finns en fyrkantig 4-stifts kontakt på moderkortet där det står "ATX12V1". Den nya nätdelen har ingen sån kontakt men den gamla har det. Jag kan inte minnas att jag drog ur någon kontakt där när jag demonterade den gamla nätdelen (men det kan jag ha gjort ändå :OO ). Kan det vara så enkelt?
Normalt brukar man flytta en bygel på moderkortet eller plocka ur backup-batteriet. Kolla i moderkortsmanualen. :)
Poteta skrev:
Anledningen till att jag inte bytt tillbaka igen är att det är riktigt bökigt... Det nya kortet är bra mycket större än det gamla så jag måste dra om en del kablar för att få bort kortet. Det är också en anledning till att jag misstänker att jag kan ha glömt av någon kabel, därför kom frågorna i mitt första inlägg.
Testa att plocka ur allt som inte är absolut nödvändigt för att datorn ska kunna ge bild och POST:a. Dvs. bort med allt kablage (t ex. IDE-, SATA- och floppykablar) till moderkortet utom de för strömförsörjningen. Är alla strömsladdar ditsatta (på vissa moderkort är det mer än en sladd som behövs)? Plocka även ur alla instickskort utom grafikkortet. Testa att använda en minnesmodul om du har flera, samt flytta den mellan olika platser.
Men testa att nollställa BIOS innan (enligt ovan).
Ja, det visade sig att det var jag som klantat till det, som väntat. :e
Jag hade helt enkelt glömt av att sätta dit 12V kabeln till moderkortet. Den nya nätdelen hade en 8-polig kabel som man kunde dela till två 4-poliga så allt har löst sig.
Tack!
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e