webForumDet fria alternativet

Hur gör man en hårddisk INTE bootbar?

Datorhårdvara

7 svar · 664 visningar · startad av erciz

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg
Frågan#1

Jag ska lägga till en disk som "mirror" i en RAID1, men admin-programmet tillåter bara en disk som inte är bootbar.

Hur gör jag min disk INTE bootbar?

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Lägg till en (1) disk? Tanken med RAID1 är väl att man alltid har jämt antal diskar?

Quid skrev:

Lägg till en (1) disk? Tanken med RAID1 är väl att man alltid har jämt antal diskar?

Ja, jag har en disk med data (som jag inte vill förlora), då kan man skapa en spegelkopia genom att lägga till en mirror och den RAID-enhet jag använder kräver att Mirror-disken ska vara "not bootable", men det är den inte för jag har använt den till annat tidigare.

Det är troligen en säkerhetsfunktion så att man inte skriver över sin systemdisk eller liknande, men det ställer till problem nu. Finns det ingen funktion i Windows som jag kan ändra detta med? Jag har letat runt i Diskhantering, men hittar inget. Nåt tredjepartsprogram kanske?

Om du tar bort partitionen helt via diskhanteraren så borde det ju lösa sig.

Vad är det för OS och programvara du använder?

Quid skrev:

Om du tar bort partitionen helt via diskhanteraren så borde det ju lösa sig.

Vad är det för OS och programvara du använder?

Jag har tagit bort alla partitioner helt och gjort om MBR-partitionen till en GPT-disk (nån windows special), bara för att försöka få bort att den är boot-bar men nej, det går inte. Får nog nästan köpa en ny disk som är helt raw och inte initialiserad. Men det känns så dumt för det måste väl finnas nåt kommando för detta?

Programvara: HighPoint RocketRAID 1640, Management Console.

I manualen, http://www.highpoint-tech.com/PDF/RR1640/RR1640_User_Manual.pdf, på sidan 3-7, stycket om Settings, finns det något som kanske kan lösa problemet?

Quid skrev:

I manualen, http://www.highpoint-tech.com/PDF/RR1640/RR1640_User_Manual.pdf, på sidan 3-7, stycket om Settings, finns det något som kanske kan lösa problemet?

Det var ett bra tips. Men det var något annat det där, för att sätta en array i bootläge eller liknande. Så mitt problem kvarstår.

erciz skrev:

Jag har tagit bort alla partitioner helt och gjort om MBR-partitionen till en GPT-disk (nån windows special), bara för att försöka få bort att den är boot-bar men nej, det går inte. Får nog nästan köpa en ny disk som är helt raw och inte initialiserad. Men det känns så dumt för det måste väl finnas nåt kommando för detta?

Programvara: HighPoint RocketRAID 1640, Management Console.

Prolemet är löst. Det räckte inte med att ta bort alla partitioner på disken i Diskhanteraren, men det gick bra när man hade skapat en ny partition på den. Tack Quid för att du engagerade dig.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)