webForumDet fria alternativet

Server för media samt backup

Datorhårdvara

4 svar · 809 visningar · startad av devotion

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag sitter och undersöker vad det finns för alternativ för att lagra media samt att köra backup.

Det jag vill kunna göra är:

-streama film och musik
-lagra foton, samt dokument.
-ta backup på övriga datorer.

Jag har tittat lite på olika NAS samt Windows homeserver.

En grundläggande del i mina krav är att kunna streama först och främst musik till klienter.

Jag har därför fastnat lite för denna:
http://www.dustin.se/pd_5010113695.aspx

Min tanke är sedan att införskaffa någon typ av media-klient, såsom tex Roku Soundbridge.

Har även tittat lite på Logitech squeezebox, men den går bort, eftersom man måste installera deras program.

Jag vill ha ett så öppet och standardiserat system som möjligt, inga specialformat, eller tveksamma programvaror.

Är4 det någon här, som har några erfarenheter?

Mvh
Henrik

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag går i samma tankar. Både för mig och ungarna. Vi har några Squeezebox och en Soundbridge, jag har även någon NAS men jag tror att det skall vara en gammaldags rymlig maskin som har en masterdisk med ett Linux OS på.
Den kan sedan hantera streamar till Mvix och liknande samtidigt som den kan tjäna som en torrentserver. Stående inlåst nära nätet och i tysthet.
Det borde väl finnas motsvarigheter till SlimServern?
Jag tror att ett slikt koncept är av intresse för väldigt många.

QNAP TS-209 innehåller ju det mesta av detta:

Filserver, ftpserver, backupserver, skrivarserver, webserver, MySQL-server, UPnP Media Server, iTunes-server, automatisk nedladdning via BitTorrent

Media-servern är TwonkyMedia http://www.twonkyvision.de/ och det verkar vara bra!

//Henrik

Det blev en QNAP TS-209 med 2 1000 Gb diskar

Fungerar finfint

Medlem sedan nov. 2003286 inlägg

Tar upp denna tråd då det är exakt vad jag går och funderar på.
Idag tar jag manuell backup till externa diskar på våra foton etc, men skulle gärna vilja ha ett smidigare sätt samtidigt som den skulle kunna användas som "streamer" till Xbox/TV (placerad i tv-bänken).
Vår stationära fungerar som en typ av server idag då de inte används mer än till just lagring och delare av musik till Squeezeboxen.

Dåligt insatt i detta, men vad behöver jag ?
Är denna QNAP TS-209 något för mig ? Komplettera den med ett par diskar bara ?! Även denna verkar populär: http://www.dustinhome.se/netgear-readynas-ultra-2-(no-disk)-dual-gigabit-lan/product/5010486136

Skulle en sådan kunna ersätta den stationära helt ? Jag menar, kan jag installera och köra Squeezebox-programmet på en sån här eller fungerar det mer som en nätverkshårddisk !?

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)