webForumDet fria alternativet

Hur öppnar man en IBM APtiva?

Datorhårdvara

12 svar · 798 visningar · startad av DanneSt

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg
Frågan#1

Pinsamt. Har fått tag i en gammal IBM Aptiva som jag tänkte göra om till hemmaserver. Måste öppna chassit och får banne mig inte upp den utan att bruka våld... :bla
Nån som vet hur man gör?? :r

Inte min bild, hittade den på nätet, men så här ser den ut:
http://home.columbus.rr.com/mwbaker/reviews/e34.jpg

Men hallå!? Nåååååån?
Jag sitter ju här med kofoten i handen och sneglar irriterat på den stackars IBM-burken...
Rappa på nu'rå!

§jr

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Är det inte den modellen som har dolda knappar under fronten som man får trycka in och dra samtidigt?

Hmmm, dolda knappar? Är det bara att trycka lite överallt på måfå, menar du? :l

Nä jag menar under, precis som jag skrev. ;)
Dvs i botten av lådan men ändå i själva fronten.

Det finns nån sorts platta undertill i fronten som man kommer åt om man sticker in handen. Med ficklampa har jag dragit slutsatsen att det är en stor vipptjofräs som ska skjuta chassit framåt. Men den sitter som berget i ena sidan, den andra är lös...numer...

SirPeter skrev:

Nä jag menar under, precis som jag skrev. ;)
Dvs i botten av lådan men ändå i själva fronten.

Aaight! Men som sagt, chassit sitter fast i ena sidan. Här ska letas dolda knappar...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det är ingen knapp på baksidan som ska tryckas in också? annars är det bara att dra...

Datorn verkar ju ha framtiden bakom sig så det kan ju inte vara någon större fara om det inte skulle gå att få ihop ordentligt igen :)

Sjukt irriterande. Har lokaliserat de två dolda "knapparna". Det är två fula flärpar som ska tryckas in. Går helt enkelt inte utifrån, så jag har lirkat ner två mejslar och drar utav bara den...men näh. Nånting annat sitter fast. Har skruvat ur alla urskruvningsbara skruvar på baksidan. Måste sitta en blå liten djävul och tokdra därinne.

Nu ser kofoten riktigt användbar ut...

Vad kan denna tänkas vara till för...? :x

aptiva_lock.jpg

Den skall åt höger ja. Tanken med hålen är att kunna sätta ett lås där för att inte det skall vara lika lätt att komma in i burken.

Medlem sedan jan. 2003821 inlägg

DanneSt skrev:

Pinsamt. Har fått tag i en gammal IBM Aptiva som jag tänkte göra om till hemmaserver. Måste öppna chassit och får banne mig inte upp den utan att bruka våld... :bla
Nån som vet hur man gör?? :r

Inte min bild, hittade den på nätet, men så här ser den ut:
http://home.columbus.rr.com/mwbaker/reviews/e34.jpg

Hoppas att det här kan vara till någon hjälp.
http://home.ptd.net/~don5408/case/

Jodå, chassit slank lätt ut när jag väl hade hittat den där lilla söta rackarn...

Och tack Lindström, dock lite sent, men tack ändå! Style 5 hade sparat mig 45 minuter! :)

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)