Har precis efter att ha köpt en S-ATA-hårddisk upptäckt att jag har noll koll på vad det innebär. Har läst på lite och hajat att man kopplar HD:n direkt till moderkortet med en S-ATA-kabel vilket jag saknar. Dock verkar det som att mitt moderkort stöder S-ATA: http://www.dustinhome.se/pd_5010081051.aspx?
Men där står det S-ATA/150 och på hårddisken jag köpt (https://www.inet.se/artikel/4303043) står det S-ATA/300, ska det funka ändå/vad innebär det? Skulle gärna vilja veta innan jag drar och köper kablar till disken, tackar ödmjukast för svar!
Hårddisken du har köpt är bakåt kompatibel, det betyder att du kan installera hårddisken på nyare och på äldre moderkort fast på äldre moderkort finns det inget stöd för att dra nytta av SATA II(snabbare gränssnitt som oftast relativt nya moderkort har stöd för). Men du kan lugnt installera hårddisken i datorn om du har SATA anslutning på ditt äldre moderkort, det kommer att gå bra.
Tack för snabbt svar! :bire
Forskade lite mer och förstår att 150/300 har med MB och datahantering att göra, och att jag i såna fall kanske inte kan åtnjuta 300 MB utan förmodligen endast 150 MB pga mitt moderkorts begränsningar, stämmer det?
Nu har jag iaf köpt en S-ATA-kabel och kopplat in hårddisken men den dyker inte upp någonstans? Behöver jag en separat strömkabel också eller? Jag är grymt tacksam isf för att de jag köpt hårddisken och kabeln av förklarade detta för mig... :x
Ok, helvete då få jag göra ännu ett besök hos min skitbutik. Tack för dina svar! :bire
Men du förresten, du skrev i ditt förra inlägg att de där siffrorna inte är något som min hårddisk kommer upp i i alla fall, men om det står "Serial ATA-300" på hårddisk-specen, betyder inte det att den ska komma upp i just 300 MB (i teorin)?
Vissa hårddiskar har en vanlig och en SATA strömanslutning(som tex Maxtor) men de flesta andra hårddisk märken som Seagate eller Western Digital så måste ATX nätdelen har en SATA strömanslutning för att du ska få det igång. Har du kollat om din nätdel har en sådan så behöver du inte gå och köpa en.