Har nyligen köpt en Aspire 9500. Jag undrar om det är ok att ta bort återställningspartitionen? Det finns resue disks. Någon som vet om det går att installera enbart med dem, eller måste man ha partitionen också?
Hela idén med rescue-disken är ju att man ska kunna återinstallera det som finns på partitionen om hårddisken pajjar. Så det BORDE fungera att ta bort partitionen men ring inte mig om det inte funkar. ;)
Varför vill du ta bort partitionen?
Det är så att jag har en dator som jag byggde själv för ett par år sedan och den har börjat strula. Jag orkar inte bråka med den mer, så därför köpte jag denna. Jag vill ha full kontroll över mina partioner. Jag ska ha två diskar och tre partioner med system/data, så det blir som det alltid har varit. Jag vill inte ändra något. Om jag har en rescue partition liggandes så blir det inte som det var förut. Därför vill jag ta bort den.
Jag kommer dessutom köra backup med Acronis. Vad jag egentligen undrar är om jag kan använda enbart skivorna om jag vill installera om allt från scratch? Jag behöver alltså inte ha någon backuplösning.
Om du anser att du är tillräckligt kunnig för att installera om datorn utan den delen så kan du ta bort den men eftersom du ställer frågan så skall du nog fundera en stund till innan du tar bort den.
Med andra ord, låt den vara kvar så slipper du skapa en tråd om varför du inte kan installera om din dator om ett tag.
Din återstälningspartition innehåller en image fil med allt som datorn hadde installerat när du fick den
Din skiva du har inehåller bara ett program som återställer datorn med innehållet på partitionen. altså tar du bort partitionen är din skiva värdlös.
Men oftast inehåller din backupp mer skit än du behöver och besitter du kunskaperna o installera windows själv så kan du lika gärna ta bort den
Se till o spara drivrutiner för diverse komponenter på en cdskiva bara
Kan va drygt om du ominstallerar o nätverkskortet inte fungerar o du måste ladda hem dom från nätet via ditt icke installerade nätverkskort
Fast på min HP så fick jag inte med en enda skiva. Jag uppmanades att göra en säkerhetskopia (det blev tre DVD:er) eftersom jag skulle bli av med Vista om hårddisken skulle paja. Så i mitt fall är det ingen bra idé att ta bort partitionen utan att ha en säkerhetskopia. Därför tolkar jag det som att jag kan återinstallera Vista med hjälp av mina säkerhetskopior, med eller utan partition.
Skit också. Jag skulle nog ha låtit bli detta. Första gången på många år som jag köper en märkesdator och givetvis så lyckas jag pajja skiten. Jag är så van vid att kunna göra vadsomhelst och i min fantasi så trodde jag att det gick att fixa om partionerna utan problem.
Jag tog bort rescuepartionen, och kanske hade det funkat om jag hade nöjt mig med det, men jag tog även bort en annan partition som låg före C: på disken, så att C: kom i början av disken istället. Kan ha varit det som gjorde det.
Jag kom hursomhelst in i Vista, men efter inloggning med lösenord så blir skärmen bara ljust blå och man ser och kan styra musmarkören, men inget mer kommer fram. Det stod så i en kvart, och samma hände efter flera försök. Jag bestämde mig då för att försöka återställa med skivorna men inte hjälpte det. Det blev ännu värre.
Jag lyckades inte längre boota datorn, utan jag fastnar på "Verifying DMI Pool Data"
Jag kollar i Partition Magic och där ser jag att rescue-skivorna inte lägger tillbaka partitionerna som de var innan, vilket jag tog för givet att de skulle göra. Det verkar som de kräver att partitionsstrukturen ska vara intakt för att det ska funka. Så här är det inte på en PC man bygger själv, där kan man göra vadsomhelst, och allt funkar perfekt, varför måste de krångla till det så jävligt för? Det var mycket bättre när man hade en skiva att installera med, varför gick de ifrån det?
Nu ringde jag iallafall till Onoff och de säger att de kan fixa det men att det kostar omkring 1850 spänn. Kul Jul!
Ingen som har en likadan dator som lyckats ta en image-fil, typ acronis eller ghost, av hela sin hårddisk när systemet var helt nytt? Kanske jag kan få köpa den?
Jag har tyvärr inga sådana. Mina förhoppningar höjdes när jag såg att det låg två skivor i kartongen, men de var tydligen blanka. Antagligen är de menade att bränna backup på.
Jag ska försöka fixa till det med partition magic. Skiten ligger ju på partionen så jag tycker inte det borde vara några konstigheter att få den att fungera så den blir bootbar
Det löste sig. Jag rensade, sedan skapade jag en ny partion med XP-skiva, gick ur installationen och sedan lade jag in rescue-skivorna som jag brände ut från Vista innan allt gick snett.
Vilken tur att jag gjorde det. Första gången jag lade in dem så funkade det inte. Man var tydligen tvungen att rensa först och sedan skapa ny partition.
Phew
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e